onsdag 24 december 2014

Julafton, lucitansk och skånsk

Lissabon. Foto: Lennart R.
"I cirkeln av mina vålnader, som alltid infinner sig den här dagen, sitter jag och rör om i brasan av härden."
Så säger han, Miguel Torga, i dagboken på julafton 1977.

Jag kan bara instämma, eftersom jag tror att några vålnader kommer till mig denna helg. Torga säger samma dag:
"Och vi låter de heliga timmarna skrida fram i väntan på dagbräckningen. Då kommer mina följeslagare att helt diskret återvända till de dödas lugna värld och själv ska jag yrvaken vakna upp till de levandes oroliga värld."
Oavsett vad så önskar jag er alla en god jul - och med det menar jag en jul utan prylstress, utan konsumtionshysteri, men med desto mer av mänsklig samvaro, god mat och dryck med långa sittningar till bords, kanske någon vacker musik och sång, men framför allt med den frid och stillhet vi alla erbjuds att ingå i.

Inga kommentarer: