onsdag 9 april 2014

Liana: Embalo

Foto: Rui Bessa
Portugisiska fadosångerskan Liana är tillbaka med ett eget album. Hon har tidigare hörts i gruppen Stockholm Lisboa ProjectSol (2007) och Diagonal (2009), på scen som sångerska i bland annat fadomusikalen Amália, och med de egna skivorna Fado.pt (2004) och Liana (2005).

När hon nu återkommer med en egen skiva, Embalo, är det med klassisk och traditionell fado, med en av genrens grundläggande instrumentalsättningar: Guitarra Portuguesa (António Dias), akustisk klassisk gitarr (Nelson Aleixo) och bas (Fransisco Gaspar). Av de fjorton numren är det bara det sista som avviker i en stort och majestätiskt orkestrerad inspelning av Felipe la Férias Fado da Despedida ( en fado för avsked).

Foto: Rui Bessa
Att nu möta Liana igen efter en handfull år är en bitvis omtumlande, och genomgående övertygande upplevelse. Hon har kvar sin spröda, ljusa röst men den har mognat avsevärt. Hennes känsla för frasen och röstens glidning över orden är mycket vacker och stundtals gripande. Hon pendlar mellan det melankoliska och det övertygande livsbejakande. Fadon är ju som livet själv; en pendelrörelse mellan mörker och ljus, mellan det i ensamhet reflekterade och det i sociala sammanhang gemensamma. Därför tycker jag att bilderna är så fina: hon rör sig - metaforiskt - lika bra i palatsen som i vardagens gränder bland vardagens egna människor.

Fadosångerna på skivan är dels Lianas egna, dels komponerade av sådana som Amálias hovkompositör Alain Oulman, legendariska José Afonso (jodå, just han som skrev revolutionshymnen Grandola), Frederico de Brito, Paulo Valentim, Joaquim Pimentel och andra. Omslag och texthäfte har bilder tagna i Palácio Foz, det fina palatset beläget vid Avenida da Liberdade. 

Ett av mina yngsta barnbarn blev så inspirerad av att se Liana där i vit långklänning att hon gick för att byta om till sin egen. 

Jag tycker mycket om Lianas återkomst. Den återföder och förstärker min sedan mer än trettio år närvarande längtan till(-baka) - till såväl staden Lissabon som den fadokultur som tycks överleva alla försök att göra den till turistunderhållning. Liana bidrar med Embalo till att levandegöra och upprätthålla traditionen.

Några av sångerna kan du höra här på hennes hemsida.