Efter avslutad läsning av Vénus Khoury-Ghatas nya, till svenska översatta roman (utgivningsdag på tisdag) tänker jag först att det är en enkel och rak berättelse om kärlek, svartsjuka, erotik, åtrå och skapande. Men jag hinner inte slå ihop pärmarna förrän jag drar mig till minnes att jag flera gånger under läsningen tänkte att de två kvinnliga huvudpersonerna mycket väl kan vara en och densamma: afrikafödda Zorah kan representera den erotiskt glupska och Mathilde den hemkärt stabila sidan hos samma kvinna. De är ju inte ens helsystrar i berättelsen. Zorah är frukten av författaren Saint-Gilles afrikanska äventyr. En dotter som så småningom blir hans heta älskarinna, bosatt i arrendatorsbostaden medan Mathilde själv tronar i den alltmer förfallna huvudbyggnaden. Men det spelar inte så stor roll för att känslan av en dubbel personlighet ska återkomma, gång på gång. Sådana är vi ju, vi människor, dubbla, mystiska och allt annat än enkla att förstå.
Låt mig nu säga att jag inte har läst Torgny
Lindgrens roman Hummelhonung. Det borde jag kanske ha gjort eftersom Flickan
som vandrade i öknen är tillägnad honom. Inte nog med det: bokens sista sida är
ett citat taget ur Lindgrens roman. Enligt förlaget har författarinnan
inspirerats av Lindgrens roman att skriva sin egen bok. Man får väl då utgå
ifrån att det finns något betydande tematiskt eller stilmässigt som gör denna
koppling viktig att nämna.
Nå, den person allt kretsar kring och de olika
berättarperspektiven står i relation till är Anne från Paris. Hon skriver om
Saint-Gilles författarskap och vill se om det finns mer att hämta. Bland annat
ska en opublicerad roman finnas där hos Mathilde. Anne gör allt för att få se
den, läsa den. Hon till och med tar på sig en massa tungt fysiskt arbete för att så
att säga få till stånd en realistisk byteshandel.
Både naturens och människornas krafter sätter
käppar i hjulen. De står för krafter som inte den enskilde klarar att hantera.
Varje ensam människa måste, i mötet med stormar, översvämningar och envisa
medmänniskor söka hjälp. Anne finner metoder.
Vénus Khoury-Ghatas roman är en magisk pärla. Den
pendlar – som i flera av hennes andra böcker – hela tiden mellan en mörk hetta
(arabiskt, afrikanskt) och en ljus lättja och likgiltighet (franskt). Det som
varken är svart eller vitt får kallas skymning.
Jag övertygas av denna roman, som jag gjort av de
tidigare Elisabeth Grate utgivit i svenska översättningar; La Maestra, Ett hus
på randen till tårar, Sju stenar till den otrogna hustrun, Hafia och
Variationer kring ett körsbärsträd.
Vénus Khoury-Ghata är född i Libanon 1937, men
sedan fyrtio år Parisbo.
Hennes språk är säreget, i prosan finns också en stor dos poesi och enskilda meningar kan se ut som fint slipade diamanter. Hos Vénus Khoury-Ghata finner man ett författarskap av högsta kvalitet.
Hennes språk är säreget, i prosan finns också en stor dos poesi och enskilda meningar kan se ut som fint slipade diamanter. Hos Vénus Khoury-Ghata finner man ett författarskap av högsta kvalitet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar