söndag 2 december 2012

Snön kom äntligen till Skåne

Foto: Carsten Hill (ur Sången om saknaden)
Under natten har det snöat rejält här i nordöstra hörnet av Skåne. Jag sitter vid datorn och tittar ut över det vita landskapet. Men väder är inget att skriva om i en blogg, så jag tog fram en bok jag gav ut i november 1986, Sången om saknaden (Symposion förlag) tillsammans med fotografen Carsten Hill (vi gjorde tre böcker tillsammans). Jag visar er de två sidorna på ett uppslag med en dikt om det första stora snöfallet. Klicka på bilderna så blir de lite större.


4 kommentarer:

JohannaV sa...

Jag tycker om din dikt.

I natt var jag vaken och såg snöfallet lägga sig så vackert på marken. Orörd snö. Allt förändras, blir mildare och klarare. Jag tänkte på Tranströmers dikt "Trött på alla som kommer med ord ..."

Jag både sörjde och gladdes över att barnen och hundägarna skulle ut och lämna avtryck på morgonen.

Inre exil sa...

Tack ska du ha. Ja, den nyfallna snön är nästan helig, man vill inte trampa på den.

FransyskanH sa...

Fin dikt som vackert illustrerar känslan i mig fotot längre upp frammanar. Trevlig söndagkväll.

Inre exil sa...

Tack Helena!