onsdag 5 december 2012

Förkrigstid?

Timmar av återseende idag. Strandskogen av ensamhet. Mossa, kottar och tallkvistar för julpynt.

Tankarna på Stefan Zweigs memoarer:
"Solen lyste stark och klar när jag gick hem. Med ens gav jag akt på min egen skugga framför mig, precis som jag såg det förra krigets skugga bakom det nuvarande."
Hur vet en människa när hon lever i en förkrigstid? Förmodligen inte förrän kriget brutit ut och hon kan säga att hennes värsta farhågor besannats. Zweig skriver slutraderna i sin bok när Hitlers Tyskland angripit Polen och England förklarat Tyskland krig. Han skulle inte leva länge till. Han såg inte någon möjlighet att fortsätta leva i en värld där massmordet skulle bli vardagsmat:
"Vi som redan bar ödets brännmärke var alltså hänvisade till oss själva..."
Medicinerna är hämtade på sjukhusapoteket, det finns kaffe och isvatten för eftermiddagen. Jag ska snart ta itu med Zweig igen, den plågsamma frågan hänger över mig hela tiden:
"Ju mer den politiska spänningen skärptes, desto mer drog jag mig undan alla samtal..."
Kan det vara en ny förkrigstid vi lever i? Bör vi dra oss undan alla samtal? Eller kanske precis tvärtom?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nog för att det finns anledning till dystopiska betraktelser men riktigt så illa som till Zweigs "förkrigstid" har vi nog inte kommit. Alltså, mera samtal!

JohannaV sa...

Om jag inte minns alldeles fel drog sig Zweig tillbaka från alla samtal på ett tämligen våldsamt och oåterkalleligen sätt: han begick självmord.

Det sättet att avsluta samtal rekommenderar jag inte.

annannan sa...

Vet du, jag har tänkt just de tankarna mer än en gång de senaste åren. Var det så här på 1930-talet? Denna märkliga känsla av att fortsätta som vanligt eftersom inget annat tycks möjligt, och ändå...

Senast jag åkte till flygplatsen var det med en ganska opratsam taxichaufför, men när vi kom fram sa han något om att det kommer att bli ett tredje världskrig. Jag undrar så om det var samme taxiförare som sa samma sak till mig för ett par år sedan, eller om det finns fler än en som hävdar detta.

Inre exil sa...

Tack till er alla tre, här ställs ju egentligen grundfrågan: "Var det så här på 1930-talet?"
Det kan man inte svara på om man inte analyserar likheter och skillnader. Men nog är det frestande att börja räkna upp faktorer som känns igen (allt från djupgående ekonomisk kris till snabbt växande ideologiska hot från diverse totalitära rörelser, inom såväl politikens som religionens fält). Men en förkrigstid kan vi nog säga att vi lever i.