tisdag 18 december 2012

Imorgon tar jag på mig kippan

Jag har två stycken i min ägo. Den första kippan köpte jag i Prags judiska församling, den andra i Jerusalem. Imorgon ska jag in till Kristianstads centrum. Och jag bestämde mig när jag läste denna artikel i Dagens Nyheter: jag tar på mig kippan imorgon. Och jag tar inte av den förrän jag kommer hem igen. Läs hela artikeln, men smaka först på detta:
 "Till slut bestämde vi oss för att gå ut. De kippor (kalotter) som halvt på skämt hamnat på våra huvuden under kvällens gång blev spontant kvar där. Det första jag slogs av när jag för en gångs skull rörde mig på offentlig plats iklädd kippa var alla viskningar i stil med ”Titta, han är jude!” som följde oss genom staden, samt inne på den krog där vi hamnade. Kanske talande för hur ovanliga och osynliga (identifierbara) judar är i den svenska vardagen. Situationen kändes märklig men inte besvärande. Så kom chocken. Min vän hade precis beställt första rundan och var på väg tillbaka till oss när han åkte på en verbal knock. – Kolla! Han där är jude. Fy fan vad jag hatar judar! Sieg Heil!"


3 kommentarer:

Lasse O sa...

Cirka en och en halv miljon judiska soldater deltog i det andra världskriget och här i Finland fanns en judisk bataljon med sin portabla synagoga.
Judiska soldater både nu och då har visat sig vara både tappra och modiga. Därför är det pinsamt att läsa hur judar föraktas i vissa kretsar.
Jag begriper det inte.

Kenneth Karlsson sa...

Bra Thomas, jag hade gärna gått med dig.

Anonym sa...

Instämmer.
Utan det judiska inflytandet i Europa skulle vi alla varit barbarer eller barberare eller nåt.
När USA tog emot de judiska krigsflyktingarna från vår världsdel accelererades amerikanernas ekonomiska styrka ofantligt.
Den främste av alla filmproducenter hette Irving Thalberg, dog ung men hann med att ge bröderna Marx legendstatus.
Se gärna filmen av Elia Kazan, "The last Tycoon" och läs gärna förlagan F Scott Fitsgeralds oavslutade roman.
HUBERT