lördag 15 december 2012

Ny och rejäl recension idag

Dudley Castle. Foto: AN
Bloggen Gudomlig komedi recenserar idag Black Country-boken:
"Det här är den första boken som jag har läst av Thomas Nydahl, men jag har läst en del på hans blogg och jag har även diskuterat med honom någon gång på bloggen snaphanen.dk. Jag håller inte med honom om allt, men han är helt klart värd att respektera, inte minst eftersom han skriver vad han tycker helt öppet och verkar strunta helt och hållet i vad tankepoliserna tycker om den saken. Den här boken är nämligen en ordentlig uppgörelse med föreställningarna som vägleder de flesta av våra politiker och journalister."
Vidare skriver han:
"Han lyfter fram nya perspektiv på frågor om rasism, rötter, rotlöshet, klassklyftor och multikultur. Kan man inte kalla terrordåden som har drabbat Europa flera gånger för ett slags hatbrott? Är det inte ett hatbrott som har drabbat de unga brittiska flickorna som har blivit våldtagna av muslimska gäng? Våldtäkterna är mycket obehagliga historier där de brittiska myndigheterna visade sig vara förstenade av ”politisk korrekthet”, antagligen för att offren var vita och förövarna mörkhyade. Såna här saker klarar inte heller våra svenska journalister och politiker av att hantera på ett trovärdigt sätt, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt. Det är en läsvärd och modig bok som Thomas Nydahl har författat. Den är förnuftig och inte alls extrem och skulle därför kunna vara en bra julklapp till tänkande människor som ännu inte har insett att vi håller en kurs rakt mot ett isberg."
Jag noterar att fria andar som bloggar förhåller sig helt annorlunda till boken än ängsliga presshjon som skriver som de anar att man förväntas göra. De senare skriver om sådant som saknas i boken, som inte är omskrivet eller avhandlat, medan bloggarna läser det som faktiskt står i boken och resonerar utifrån det. Och ändå tror jag att Snaphanen har rätt när han påpekar för mig att man ska minnas Simon Spies ord "Dårlig omtale er bedre end ingen omtale."

Eftersom jag idag fick åka och köpa ännu en uppsättning vadderade kuvert har han säkert rätt. Boken säljer bra, den diskuteras. I tacksamhet över det åker jag nu till centrum för att lyssna till en högklassig körkonsert.