onsdag 5 december 2012

Black Country-bokens väg till läsarna

Walsall, Black Country. Foto: TN
Nog hade jag räknat med att Black Country-boken skulle gå att avyttra. Sedan jag gav ut den för inte särskilt länge sedan har den fått en norsk, tre danska och fem svenska recensioner. Ingen svensk kultursida har ännu anmält den. Jag har inte många illusioner om att så ska ske. Här ser ni de recensioner som kommit hittills: Helle Merete Brix Human Rights Service, Oslo, Björn Kohlström i bloggen Bernur, Hans C. Pettersson, Jihad i Malmö, Artur Szulc, Mikael Jalving i Jyllands-Posten, Karin Stensdotter i bloggen Blott Sverige, Morten Uhrskov Jensen i Sappho.dk, Lars Vilks i bloggen Vilks.net.

Det märkligaste av allt är att 3/4 av den tryckta upplagan nu är sålda (med undantag för de kanske 20-25 friex som skickades ut). Sedan Jalving och Vilks skrev om boken trillar det in beställningar mest hela dagarna. Det är uppmuntrande och ger mig en bestämd känsla av att det var rätt att ge ut boken som jag gjorde, med 42 sponsorer och 60-talet förhandsbeställda. Där lades den ekonomiska grunden. Hade jag börjar leta förlag hade den i bästa fall utkommit hösten 2013, och boken är inte av sådan karaktär att den kan vänta att nå läsarna.

Är du intresserad av boken kan du klicka på bokomslaget i bloggens högerspalt, då kommer du till en informationssida.



Inga kommentarer: