Sedan början av 1980-talet har Simone Weil
oupphörligt fascinerat mig. Jag har läst allt som finns översatt till
svenska, jag har köpt och läst biografier och studier över henne och har
också själv skrivit ett försök till meditation över henne, med Simone
och fjärilen som jag gav ut i mitten av 1990-talet.
När jag antikvariskt köpte hem Sven Stolpes Ande och dikt (1950)
så var det efter rekommendation om att läsa hans studie av Léon Bloy.
Eftersom boken saknar innehållsförteckning visste jag inte att det
direkt efter den långa texten om Bloy skulle komma en om Simone Weil.
Det finns i Stolpes text särskilt en aspekt som jag många gånger
funderat över, nämligen Weils aldrig genomförda katolska konvertering.
Att hon lämnade sitt judiska arv bakom sig är oomtvistat och fastlagt.
Men det faktum att hon aldrig blev medlem i katolska kyrkan har förvånat
många, eftersom man sett och betraktat det som en självklarhet att hon
levde sitt korta liv som bekännande kristen.
Sven
Stolpe skriver: "I själva verket var Simone Weil rädd för kyrkan som
social institution, som surrogat för det högsta. Katoliker är patrioter -
i sitt förhållande till kyrkan. De älskar den som sitt hem, sitt
hemland. Men varje sådan bindning tedde sig för Simone Weil som en
begränsning. När hon såg helgonen skänka företag som korstågen sitt
gillande, anade hon, att de förblindats av just denna näst högsta
bindning till kyrkan istället för till Guds kärlek. Kyrkan är en social
institution och som sådan farlig."
Sedan
han resonerat kring detta kommer Stolpe in på de kollektiva känslor som
uppstår: "Simone Weil vägrade att upptas i en miljö, tillhöra en miljö
där man säger vi, vara en del av oss, 'att över huvud trivas och vara
hemma i någon sorts mänsklig miljö.' Hon kände som sitt livs uppgift att
'vara ensam, främling och i landsflykt'".
Det tycks
som om Stolpe här träffar kärnan: den som föredrar en världslig och
social institution - en maktapparat - är aldrig fri. Stolpe igen: "Vad
hon mer än allt annat fruktade, var att kompromissa - hon ville det
absoluta, och det absoluta kräver frihet och offer."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar