Oswald Spengler: Avgörande år. Tyskland och den världshistoriska utvecklingen (Natur och Kultur 1934, översättning av N.G. Liliequist)
Oswald Spengler: Människan och tekniken. Bidrag till en livsfilosofi (Hugo Gebers förlag 1931, översättning av Kerstin Måås)
1930-talets
litteratur om politik och ideologi rymmer många spännande titlar. När
jag köpte hem de två volymerna av Spengler var det för att jag bättre
ville förstå hans plats i offentligheten under de avgörande åren fram
till nazismens maktövertagande. På Natur och Kulturs förlag utgav man
samtidigt Alf Ahlbergs Varför segrade nationalsocialismen? Och hans bok Arbetarrörelsen och fascismen i Italien utkom samtidigt. Två andra titlar var José Ortega y Gassets Massornas uppror, som jag också kom över, samt Severin Christensens Riktlinjer för ett rättsmoraliskt grundat, nationellt statsliv.
Den senare presenterades med orden ”Här är en bok för högermän,
liberaler, socialdemokrater, kommunister, syndikalister och – vildar.
Men också för ungdomens och folkets fostrare, lärare och andliga ledare.
Här framlägges nämligen ingenting mindre än en vetenskaplig, objektiv
moral och riktningen för en statsorganisation byggd på denna.”
I essän Världskrigen och världsmakterna ur Avgörande år skrev Spengler:
”I
denna övergångstid, en tid av formlöst ’mellan tiderna’, som sannolikt
ännu icke på långt när nått sin kulmen av förvirring och kortvariga
kombinationer, avteckna sig helt svagt nya tendenser, som visa bortom
den på en fjärmare framtid. De makter, som äro bestämda att föra
slutstriden om herraväldet på vår planet, börja nu taga gestalt till
form och läge, och av dem kan och skall blott en giva namn åt imperium mundi, om icke ett ohyggligt öde förintar det, innan det tagit fullbordan.”
Skrivet
i början av 1930-talet ekar dessa ord kusligt när de läses idag.
Kanske var det nationalsocialismens tusenårsrike han tänkte sig som
världshärskaren. I så fall får man ge honom rätt, det fick ett ohyggligt
öde, inte bara för det egna folket, utan för alla de många miljoner
som gick under med det. ”Slutstriden” skulle visa sig vara en
historiskt sett kort period där alla stolta paroller snabbt byttes mot
mordmaskinerier, ond bråd död och förintelse som sträckte sig långt
bortom det egna landet. Imperium mundi
blev ett delat land i andra makters händer. Är det inte just det som
är den viktiga lärdomen? När Milosevic ville stärka det serbiska
greppet om Jugoslavien och han startade krigen mot Kroatien och
Bosnien, i förlängningen också mot Kosova, förlorade serberna nästan
allt. Kvar finns det minsta Serbien man kan tänka sig. Tyskarna och
serberna delade samma öde efter att de storslagna nationalistiska
projekten havererat.
Spenglers andra bok handlar mer
om hur vi människor förändras av det moderna samhällsbygget, hur
maskinkulturen påverkar och formar oss. Från bokens baksidestext vill
jag citera ett illustrativt stycke:
”Sin svartmålning
slutar Spengler med en uttrycksfull och vältalig bild. Det är soldaten
som stod kvar på sin post i Pompeji därför att ingen avlöste honom
och dödades av lavan hellre än att svika sin plikt. Det är, menar de
store tyske filosofen, en motsvarighet till hela vår västerländska
kulturs ofrånkomliga öde.”
Spengler själv resonerar kring frihet och tvång i relation till tekniken och skriver:
”Tekniken
i människolivet är medveten, föränderlig, personlig, uppfinningsrik.
Den läres ut, och den förbättras. Människan har blivit skapare av
sin teknik. Det är hennes storhet och öde.”
Efter att
ha resonerat så, tämligen sakligt, närmar han sig ändå en dom över
detta samhälle. Han säger att maskinkulturen är en högkultur. Men:
”Varje
hög kultur är en tragedi, människans historia i sin helhet är
tragisk (…) Världens herre blir maskinens slav. Den tvingar oss, alla
utan undantag, antingen vi vilja eller ej, att löpa framåt på dess
bana.”
Och alldeles mot slutet påminner hans
undergångsteori om vilken modern tv-reporter som helst, i den
politiskt korrekta synen på tillvaron, och det ekar av något som kunde
kallas profetia:
”Inom
några få årtionden ha de flesta stora skogar försvunnit och
förvandlats till tidningspapper, och därmed inträda förändringar i
klimatet, som skada åkerbruket för hela befolkningslager (…) Allt
organiskt dukar under för organisationen, som griper allt mer omkring
sig. En artificiell värld förgiftar och kommer i stället för den
naturliga. Civilisationen har själv blivit en maskin, som gör eller vill
göra allting maskinmässigt.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar