söndag 19 maj 2024

"Låt det då ske; jag är beredd", Imre Kertész, två avslutande stycken i böckerna nedan:

 
 
"Vem ser genom oss? Att leva, tänkte jag, är en tjänst man gör åt Gud. Och medan uppmärksamheten riktades mot de anländande smårätterna och de klirrande glasen som höjdes för att fira min födelsedag, tänkte jag, om också inte just otåligt, så dock med en viss förväntansfull lättnad, att den löftesrika framtid som man på senare tid från alla håll hotar oss med, behöver jag varken uppleva eller förstå." 
 
(Ur Den engelska flaggan i översättning av Ervin Rosenberg)
 
"Låt det då ske; jag är beredd. Med en sista stor kraftsamling har jag än en gång visat upp mitt bräckliga, envisa liv - visat upp det för att sedan med mitt livs bylte i mina uppåtsträckta händer ge mig av och som i en mörk flods forsande, svarta vatten
 
                         sjunka till botten,
                         Gode Gud!
                         låt mig sjunka till botten
                         för evigt,
                                               Amen."
 
(Ur Kaddish för ett ofött barn i Ervin Rosenbergs översättning)
 



Inga kommentarer: