I sin essä Om vänskap(kapitel 27 i Essayer, bok 1, i översättning av Jan Stolpe) skriver Montaigne om ”en avhandling” med namnet Frivillig träldom
av Etienne de La Boétie, och tillägger att ”folk som inte kände till
den titeln har senare döpt om den och gett den det träffande namnet Mot en enda”,
som författaren skrev ”som en stilövning mot tyrannerna och för att
hylla friheten”. Montaigne uppger att Etienne de La Boétie ”på gravens
rand” i sitt testamente anförtrott ”kärleksfullt sitt bibliotek och sina
papper till mig”.
Om
man fortsätter läsningen inser man snart att Etienne de La Boétie och
Michel de Montaigne hade en särskild relation. När nu Etienne de La
Boéties skrift utkommer på svenska reder översättaren Ervin Rosenberg
ut något om denna förbindelse. Han skriver bland annat att de två under
några år var kollegor som rådmän och säger att den ”exceptionella
vänskapen mellan dem (…) varade till 1563 då La Boétie dog trettiotre år
gammal.”
Etienne
de La Boétie föddes 1530 i sydvästra Frankrike. Han blev alltså bara 33
år. Men det han lämnade efter sig och som vi nu kan läsa på svenska
måste nog betraktas både som ett viktigt tidsdokument och som något att
lära av idag.
Han
tycks mena att det vore möjligt att bli av med en tyrann redan om vi
som individer slutade ge denne vårt stöd. Rosenberg påpekar att ”han
menade att det går att störta enväldet utan att bruka våld”. Faller en
diktatur om folket markerar ovilja till stöd? Det är en delikat fråga.
Spontant svarar jag nej på den. Men Etienne de La Boétie tycks ha ett
annat perspektiv. Man kunde möjligen jämföra det med om majoriteten av
ett folk upphörde att lägga sina röster i ett parlamentsval. Är makten –
tyrannisk eller ej – legitim i en sådan situation?
Etienne
de La Boétie skriver en mustig och rak prosa, men den är späckad med
lärdom. Han utgår från en konkret tid och situation, men han gör
resonemangen allmängiltiga. Man bör förstås påminna sig själv om att det
är stor skillnad på den tidens envälde och vår tids diktaturer.
”Var beslutna att inte underkasta er mer och ni är fria. Jag begär inte att ni störtar, nej, inte ens att ni rubbar honom, jag vill bara att ni upphör att ge honom ert stöd, då kommer ni att se honom falla likt en stor koloss, som störtar av sin egen tyngd och går i tusen bitar när sockeln den står på rycks undan.”
Man
kunde säga att det i vår tid var ungefär det som hände med länderna i
det som slarvigt kallades ”östeuropa”. Vi är folket sa man i
DDR-demonstrationerna. Upproren svepte över alla dessa länder,
tyrannerna störtades och den effektiva muren föll och gick i tusen
bitar. Men var mekanismen bakom denna dramatiska utveckling bara att
folken slutat ge regimerna sitt stöd? Det är en fråga som vår tid
diskuterar, vänder och vrider på i det oändliga, och varje bok i ämnet
fortsätter att fascinera. Det beror inte minst på att världen ännu styrs
av många tyranner.
Etienne
de La Boétie säger att det finns tre slags envåldshärskare: de första
är valda av folket, de andra har med vapen erövrat makten och de tredje
”genom arv i sin ätt”. De folkvalda fick Europa erfara på grymmast
tänkbara sätt. Hitler var tyskarnas val. De andra vet vi mycket om.
1900-talet var också militärkuppernas århundrade. Och nog kan vi säga
att en tyrann som Nordkoreas Kim Jong-Un härskar därför att han ärvt
makten av far och farfar.
Vi
lever i massornas och konsumismens epok. Etienne de La Boétie skriver
om maktens olika metoder och konstaterar vid flera tillfällen att
underhållningen och konsumtionen är två sätt att hålla undersåtarna på
gott humör:
”Och de förfäade folken fann alla dessa tidsfördriv vackra, njöt av den innehållslösa underhållning de erbjöds.”
Och:
”De står där med sin längtan efter ägodelar och kommer inte vidare (…) och får dem alla att åstunda allehanda ting som skulle, inbillar de sig, göra dem glada och nöjda om de hade dem i sin ägo.”
I nästa andetag konstaterar han att det egentligen bara finns en sak som människan inte längtar efter eller begär: friheten!
”Arma, eländiga, vettlösa människor och nationer, ihärdiga i er olycka och blinda för er lycka!”
Det
finns så mycket mer att säga om Etienne de La Boétie och hans lilla
bok. Inte minst i Ervin Rosenbergs inledning kan man lära mycket om både
personen, hans tid och de villkor som gällde för en fritänkare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar