måndag 11 december 2017

Politisk meningslöshet, kulturens mening

Stenshuvud, till vänster i bild, ser ut som ett flygande tefat. En illusion som vädret skapade ute på Landön. Liksom den digitala världens  tomhet skapar sina illusioner. Foto i december 2017: Astrid Nydahl

Jag funderar och grubblar varje dag. Läser, reagerar, skriver.

Så meningslöst det är. Vad tjänar det till att lägga ut skärmdumpar av det ena eller det andra. Utanför arbetsrummet, bortom datorn, bortom bloggar och patetiska Facebook-sidor pågår det som möjligen är verkligare.

Mordpatrullerna kommer och går. Många av dem är importerade. När jag påpekar det börjar människor humma...

Meningslöshet kan stavas politik. Mening kan stavas kultur. Det är knappt tre veckor kvar, sedan öppnar jag den nya bloggen. Orden i den kommer inte att påminna om de senaste årens ord här. Det finns ord som blir bannlysta och ni kommer snart att bli varse vilka.

Ikväll har jag raderat och stuvat om här i bloggen. Det blir mer sådant arbete. Men det mesta kommer att ligga kvar som ett väldigt sjuårigt arkiv. De första sju åren är däremot raderade och borta för alltid.

Imorgon läser jag en dansk poet. Tolka det hur ni vill.