måndag 4 december 2017

Katie Kitamura: Separationen (Etta/Sekwa, översättning av Marianne Tufvesson)

Katie Kitamura är journalist och författare med en handfull böcker bakom sig. Hon föddes i Kalifornien 1979 och har japanska rötter. Bosatt i New York. Hennes roman Separationen är hennes fjärde och senaste, den utkom på originalspråket i år och finns alltså tillgänglig på svenska redan nu. Den ska också filmatiseras med Katherine Waterston i den kvinnliga huvudrollen. Det senare är lätt att förstå, Separationen är en i högsta grad ”filmisk” roman, där scenerna är klart avgränsade och varje scen utgör sin egen del av den större berättelsen. Det som fogar dem samman är de två huvudpersonernas förhållande till varandra.

Berättaren, kvinnan, arbetar som översättare, hon har hamnat i en märklig situation sedan hennes man, Christopher, rest till Grekland i oklart syfte. Research heter det. Paret har separerat efter en handfull år som gifta i London. Han är notoriskt otrogen. Hans mamma, Isabella,  ringer kvinnan för att höra var hennes son finns. Miljön är uttalat intellektuell. Men sprickan i det unga parets äktenskap är redan ett faktum. Men de har inte berättat för någon. Hon har lovat Christopher att hålla tyst, inte minst inför hans föräldrar.

Hon bestämmer sig för att resa till Grekland för att söka efter Christopher. Enda spåret efter honom är ett kvarlämnat bagage på hotellet där han bor/bott. Hon tar in där, bestämmer sig för att resa ut i landskapet och leta. Där finns en stor del av berättelsen, detaljrik, sensuellt berättad. Men de hittar ingen Christopher. Det finns kanske små spår efter honom, det är allt.

Längs med berättelsen både antyds och uttalas det att någon form av erotisk affär ägt rum. Den får bli krydda åt det övriga. Allt vänder förstås dramatiskt när Christopher påträffas. Härifrån vill jag inte avslöja mer. Kanske har jag redan sagt för mycket?

Berätterskan har redan skaffat ett nytt liv hemma i London. Att Christophers föräldrar nu kommit till Grekland gör saken mycket svårare för henne. Ska hon berätta att de separerat och att hon bestämt sig för den avgörande skilsmässoprocessen? Det plågar henne. Hon vet varken ut eller in.


Separationen är en elegant utförd berättelse om mänsklig närhet och de processer som gör att vi glider ifrån varandra. Men det är också en berättelse om vad som händer när vi definitivt står ensamma kvar efter att någon ryckts bort. Den balanserar moget på gränsen mellan spänning och vardag, mellan det dramatiska och det banala i människans liv.