lördag 23 december 2017

Dagen före... grön jul den 23 december 2017

Foto: Astrid Nydahl
Det fanns ett litet ärende jag hade kvar att uträtta före julhelgen. Jag skulle bara lämna tillbaka några filmer jag hade hyrt hem till oss.

Det blev ett stillastående i en oändlig kö just före stan. Som om varje människa bosatt i närheten skulle in för en sista shoppingräd i centrum före julafton. Men det var för sent att ångra sig. Man kom varken framåt eller bakåt.

Idag är det dan före dan. Nog får dagens datum mig att minnas både min egen barndoms jular och alla jag firat med mina barn och barnbarn. Om man är rädd om friden kan uppesittarkvällen bli något riktigt fint. För ovanlighetens skull blir det en sådan med min fosterdotter som är på besök från kungliga huvudstaden. Julafton firar vi i tvåsamhet. Då har julklappar lämnats till barnbarnen och julkorten är sedan länge utskickade i kuvert eller i mail.

Så tar jag ett djupt andetag. Nej, jag tar två. Och så tar jag fram de böcker som ska läsas i julhelgen. Inget kunde vara bättre. God jul till er alla och tack för det gångna året.