lördag 16 december 2017

En veckas julrusning återstår

Foto: Astrid Nydahl

Om en vecka börjar julhelgen. Har människor shoppat klart nu och lagt allt som hämtats hem med hjälp av kreditkort, kontanter och bidrag under julgranen? Jag tror inte det. Det kommer att tömmas butiker en hel vecka till. De har för övrigt öppet på julafton numera, som bekant. Och till Kalle Anka börjar kan man väl shoppa?! 

Jag har köpt två saker till julafton som båda är traditionsbundna: en rökt fårfiol och en rökt ål. Den där ålen är snudd på förbjuden, så jag tog mig till ålaboden söder om Åhus för att hinna få en. Någon snaps blir det inte i år. Ingen julöl heller. Nykterheten ställer sådana krav också när det är storhelg. Julgranen är ersatt av ett knippe tallgrenar hämtade i strandskogen, de är sparsmakt smyckade med röda kulor och en ljusslinga.

Men jag ska ägna den återstående veckan åt att läsa. Det kommer att bli mest böcker. Jag vet nämligen att de tidskrifter jag prenumererar på brukar utebli när det är julhelg. Postnord här och Royal Mail i England har det svårt nog att upprätthålla en minimistandard till vardags, så när helgen kommer havererar de ungefär samtidigt. Redan till den här helgen uteblev både TLS och LRB.