onsdag 25 maj 2016

Sommarläsning

Foto: Astrid Nydahl
Vad läsa när det är sommar? Egentligen är det en onödig fråga. Läsandet är för mig aldrig knutet till väder och vind. Varje ny dag bär på sin litteratur. Men jag vet att jag denna sommar kommer att göra precis som jag gjorde den förra: till utestolen, oavsett om jag ställer den vid Ivösjöns strand i Bromölla eller vid Östersjön på Landön, tar jag med facklitteratur. Där och då upphävs tiden och jag läser med koncentration och penna i handen, även om sommarljuden låter runt mig. Jag tycker om dessa sittningar mer än något annat. Jag är inte mentalt en del av massan, även om det kan finnas många människor vid Ivösjön. Då och då kan jag titta upp och ser de glada, badande barnen. Men jag befinner mig också inne i texten.

Förra sommaren läste jag flera av Zygmunt Baumans böcker. Den här sommaren läser jag bland annat Jenny Diskis sista bok, en ny novellsamling av Zinaida Lindén och när jag fått hem de två av Ulf Peter Hallberg nyöversatta banden med Shakespeare-pjäser ska jag fördjupa mig i dem. 


Inga kommentarer: