torsdag 12 maj 2016

Min nya bok är nu inne på slutvarvet

"Undan för hundan/Nu går vi in på åttonde rundan" (Ronny Åström med Peps Blodsband i Skrotknuttes majvisa från LP:n Den ensamma människan, 1976)

Min nya bok är inne på sista sträckan, "åttonde rundan" som Åström kallade den. Boken är välbekant för de flesta av er:

Vardagar före sammandrabbningen. Litteratur som spegel av politiska skred.

Den skickas från tryckeriet hem till mig inom kort och så fort jag kan skickar jag ut den till alla som förköpt, i tur och ordning.

Det är om en bok om de stora, europeiska författarna som före krig och konflikter fungerat som seismografer i vardagen och som vittnen efteråt.


Ämnet äger högsta aktualitet. Finns det idag intellektuella som skildrar politiska konflikter, kaos och kriser i vårt oroliga och turbulenta Europa? Vad kan vi lära av sådana som Thomas Mann, Enst Jünger, Imre Kertész, Irène Némirovsky, Thomas Bernhard, Stefan Zweig, Herta Müller och andra?

Ville jag säga något mer idag? Ja, det ville jag. Som ni vet är förköpspriset 250:- inklusive frakt. Men redan i nästa vecka höjs priset till 300:- inklusive frakt. Vill ni förköpa eller vänta att beställa så gäller samma mailadress: thomas.nydahl@gmail.com


Inga kommentarer: