torsdag 26 maj 2016

Jag är fri - kanske rentav lycklig?

Kväll hos vänner, med vatten och vin. Foto: Astrid Nydahl
"Sedd utifrån kan jag säkert/ verka orörlig, närapå död,/ resignerad, värd medkänsla./ Men det är inte sant - jag är fri,/ kanske rentav lycklig." (Adam Zagajewski, ur Självporträtt i flygplan, översättning av Anders Bodegård)

Vi var på en mindre fest. Fem personer runt ett bord, först en god måltid och sedan vin med eftersits. Det var länge sedan vi satt ner på det sättet, som fria och kanske också lyckliga människor. Skratt, värme, gemenskap. Jag brukar inte vara med på sådant, men är tacksam för att det denna gång blev så bra.

Reflekterade över detta vid havet, där vi alltid är två med kaffekorgen. Tystnaden. Vilan i att se havet och bara höra fågelsång. Varje buskage döljer sina fåglar för oss, men sången hör vi. Hur skapa en pendel mellan detta och den gemenskap som kan uppnås tillsammans med gamla vänner? Det har jag hittills inte lärt mig, kanske kommer jag aldrig att göra det.


1 kommentar:

Anonym sa...

En bra text. Varför? För att jag känner igen mig.