onsdag 11 maj 2016

Livets vita och dödens svarta änglar

Foto: Astrid Nydahl
Nej, någon ängel vid mitt bord tror jag inte på. Men det som hänt de senaste två dagarna är "änglalikt". Det tror jag att jag vågar säga. Just som vi stod inför ett körförbud på våra trogna kamrat från Ford uppenbarade sig möjligheten till en nästan ny av annat märke. Vi har nu kört med den i två dagar och i förmiddags gick jungfruturen till Landön. Den skötte sig exemplariskt och den är så fin att man nästan får ta av skorna innan man sätter sig. 

Med tanke på kvalitet och livslängd kan vi utgå ifrån att de kommande tio årens färder till Östersjön, Bosarpasjön och Ivösjön är säkrade. Att det skulle få så stor betydelse - tack vare en minimal bil - anade jag inte. Men nu vet jag.

Och i Bagdad kom dödens svarta ängel på besök. Massor av kvinnor sprängda i bitar utanför en skönhetssalong. IS tog snabbt på sig skulden. De hatar livet förstås. Och alldeles särskilt mycket hatar de kvinnor. Jag noterar det bara, ty jag vet att det upprepas imorgon, någonstans.

1 kommentar:

Stefan Lundin sa...

Då kan vi se fram emot fina bilder från din utfärder och tänkvärda texter om de djupare skikten av vår tillvaro.
Beträffande IS. Tänk att den s.k. fredens religion har en så morbid dödslängtan.