söndag 15 maj 2016

Horngäddor, pressfotografer, etniska enklaver och gravar

Foto: Astrid Nydahl
"Av våra skador skapar vi monument över vår överlevnad. Om vi överlever." (Joyce Carol Oates i Det förlorade landskapet)

Vid Landön var det under lördagen Horngäddans dag. Kristianstadsbladets fotograf stannade till där vi satt, han tog bilder av fiskarna och samtalade på samma gång. En fängslande känsla av att befinna sig i en annan tid kom över mig, tiden då jag var i hans ålder och frilansade för olika tidningar. Sydsvenskan hade han också jobbat på och han förbluffades över hur lite det fanns kvar av den tidningen. Fem bilar stod redan parkerade på "vår" lilla plats i bukten. Åtta män stod ute i vattnet och fiskade, i hamnen var de säkert många fler och vi ville inte ens ta oss dit.

Den första veckan med nya bilen är till ända. Den börjar så smått kännas som en kamrat och att den ska ta oss till havet under många år framåt tvivlar vi inte på. Jag som aldrig tagit ett körkort och aldrig ägt en bil kan konstatera att jag sent i livet förstod vad man kunde ha en sådan till. Kanske har jag blivit bortskämd de senaste 22 åren, men varje dag jag får i skogen, vid sjöarna och vid havet, blir en dag som är relativt lätt att överleva. Ändå finns stråken av mörker ständigt närvarande. 


Horngäddsfiske. Foto: Astrid Nydahl.

Besökte Tobbes grav igår, innan vi åkte till min äldste son för att gratulera honom på födelsedagen. När jag står där vid graven pendlar tankarna mellan en ordlös förtvivlan och rent ytliga betraktelser kring blommorna runt stenen. Det är en vacker grav, men hur gärna hade jag inte velat slippa den. Minnet av en död människa kan vara vackert. Men kan verkligen en grav vara det?

Söndagen kan också med fördel användas för två uppdateringar om situationen i våra etniska enklaver, den ena kommer från Malmö och den andra från London. Expressen/Kvällsposten berättar om det bottenlösa hatet mot "svennar" i stadsdelar som Seved (just där jag föddes) i detta reportage. Och från London kommer detta reportage som bygger på en BBC-film, Last Whites of the East End. Båda dessa är ytterst lärorika (och bekräftande, det är nog fler än jag som mumlar ett "vad var det jag sa").

***

Min nya bok anländer på tisdag. Utskicken kommer att göras i den ordning beställningarna kommit in.





1 kommentar:

Anonym sa...

Läs gärna också Anna Dahlbergs senaste krönika i Expressen, där hon summerar och totalt dömer ut den svenska invandrings- och integrationspolitiken: http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/norge-larmar-vi-rycker-pa-axlarna/
Dag