tisdag 10 november 2015

Suddig men säker


























Ibland kan man känna sig suddig, så som vissa bilder. Men man är ändå säker på att det är ett fartyg som ligger för ankar där ute på Östersjön och att det är en gås som flyger över oss.

Som världen ser ut nu kan man inte vara säker på någonting. Religioner och statskonst tävlar om vad som är värst för människorna. Religionerna leder väl just nu, särskilt den M-märkta religionen. Men vad är det som säger att statskonsten ska ligga i lä. Det behövs numera inga militärkupper för att förstöra nationer. Det duger bra med folkvalda galenpannor. Folkvalda är de också här i riket, vilket ju inte gör dem mer legitima. Annat än i rent juridisk mening.

Jag läser Alexis de Tocquevilles Minnen. Jag läser portugisisk poesi. Men mest av allt försöker jag dagligen hamna vid ett matbord med gott vin till maten. Så blir det idag när vi åker för att gratulera en nära vän. Jag har gjort rågsmörgåsar med gravad lax och rostbiff. Jubilaren står för vinet. På vägen dit skickar jag ut en bunt nybeställda Malmöböcker. Varje dag har sin sorg. Men också sina stunder av glimrande stillhet.

Foto alla tre bilderna: Astrid Nydahl

Inga kommentarer: