onsdag 11 november 2015

Denna onsdag stinker det...

Foto: Astrid Nydahl

Jag satt igår kväll i ett samtal med människor som vet. När grannfamiljen rånats under de mest brutala former, och när ett exakt likadant rån inträffar några kvällar senare i ett annat hus... vad finns det kvar att säga? Jag, som ägnat hela mitt vuxna liv åt orden, tvivlar alltmer på ordens kraft. Hur ser den handling ut som kan få oss att bidra till att det här helvetet tar slut? Finns det ett slut eller bara en ändlös fortsättning? You tell me, som de säger i deckarserierna.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Thomas,
Dina ord har visst kraft! För de av oss som förstår dem, och därtill också förstår att läsa dem. Och detta är alltså inte alla förunnat, men så är läget. Kolla in Tatu Vanhanen (nyligen bortgången) "Global inequality as a consequence of human diversity", Helmuth Nyborg (red.) en antologi med 15 olika artiklar "Race and differences in intelligence and personality, a tribute to Richard Lynn at 80", samt Elmer Pendell "Civilisationernas självmord".
Åtminstone för mig var dessa ord mycket klarläggande, särskilt Vanhanen, därför tipsar jag Dig här. Inte alls svårt att förklara och förstå våra samtida "kulturyttringar" efter att ha läst dessa böcker... liksom hur barnbarnens framtid kommer att se ut...
i vargtimmen
Early Bird
I all välmening

Inre exil sa...

Tack för boktips, ska kika närmare på dem! Thomas