fredag 15 juli 2011

Bokrullar. Lästakt.

Foto: Anders Wikström.

Jag får indikationer på att bloggens sommarläsare - som är kanske hälften så många som under vinterhalvåret - finner mina litteraturtexter märkliga. De frågar: "Hur hinner du läsa en tjock bok om dagen?". Det gör jag förstås inte.

Så här är det: majoriteten av bloggens litteraturtexter sedan en månad tillbaka är hämtade ur två källor, dels min gamla blogg, dels Kristianstadsbladets arkiv, där det mesta jag skrev ligger kvar. Det är alltså recensioner skrivna under åren 2007 - 2010 (då jag upphörde med allt tidningsskrivande). Litteraturkritik skriven efter 2010 har i nio av tio fall varit publicerad i den finlandssvenska tidskriften Astra Nova. Där har jag skrivit litteraturkrönikor och recensioner i snart tjugo år.

Foto: Ulrika Wikström.

Min ohälsa tillåter mig just nu inte särskilt mycket läsande, än mindre något skrivande. Men de texter jag lägger ut har ett värde. De berättar om litteratur som förtjänar att läsas. Det finns naturligtvis undantag i bloggen, några texter då och då, skrivna denna sommar, finns det förstås, och jag tror att ni ser skillnad på de två kategorierna.

Jag ska försöka lägga ut texter varje dag. Det är inte alldeles säkert att det lyckas. Men bloggens arkiv är välfyllt. Önskar er alla en god sommar - med litteraturen och livet.