måndag 27 november 2023

Ingen kommer vidare i ett mobil-träsk

Den som försökt vandra i träskmark känner fenomenet väl. Jag tycker också att det fungerar bra som metafor för (o-)mänskliga sociala sammanhang, ibland rentav för hela samhällen. 

Under letandet efter ny bostad slås jag till marken av nya problem. De rent fysiska tar jag efterhand. De kallas sjukdomar. Men de övriga är snarare just sociala träskmarker.

Dum i huvudet var jag när jag för några år sedan köpte en telefon av märket Huawei. Till den hörde ett bindande abonnemang hos ett av de större mobilföretagen. 

Varje gång jag använder telefonen kommer beskedet att den till våren helt stänger Bank ID-funktionen. Ett vet jag: den klarar man sig inte utan.

Vad som sedan hänt söndag-måndag orkar jag inte ens skriva om. Man kan sammanfatta det i ordet träskmark. Mobilföretagens träskmark. 

Not. Bilden föreställer mina föräldrar Ylva och Gösta vid tiden för bröllopet. Min mamma, missionsförbundare, var stolt bärare av (sitt) kors i alla dess betydelser. Så dog hon också mycket ung.

1 kommentar:

Anders W sa...

Usch. Jag har också en huawei. Hur kan dom göra så?