söndag 24 september 2023

Eva Waldemarssons hem till salu i grannbyn

Skärmdump Hemnet
 

Eva Waldemarssons hem i Rinkaby. Foto: Mäklarhuset.se

I helgen upptäckte jag att författaren Eva Waldemarssons hem i grannbyn Rinkaby är till salu. Det ligger alldeles nära huset där Astrids två äldsta barnbarn växte upp. Mäklaren skriver:

 

Välkommen till EvaWaldemarssons väg 3 i Rinkaby!

Denna unika fastighet är belägen i en pittoresk by och har ett traditionellt vasstak som passar bra till husets karaktär och historia. Det har varit hem för många, bland andra författaren Eva Waldemarsson som fått ge namn åt vägen, vilket ger huset en fascinerande historia och en atmosfär utöver det vanliga, här är det fridfullt och vilsamt och tiden får lov att vara i stillhet.

När Eva Waldemarsson givit ut sin sista bok 1984, Min far sköt en stork, hade vi kontakt. Hon var så besviken på att skånsk press, i synnerhet Kvällsposten, struntade i att recensera henne. Jag ville råda bot på det, och skrev en större text om boken i just KvP.

I Svenskt kvinnobiografiskt lexikon ser jag att man nu har en fin text om henne, skriven av Christina Svensson (se här). Jag citerar helt kort ur den:

Eva Waldemarssons två sista böcker skulle kunna ses som en medveten avslutning av hennes författarskap. I Statsrådinnan, 1981, löper nuvarande tid och förfluten tid samman genom kvinnors minnen från sina liv. Min far sköt en stork, 1984, är en självbiografisk roman som innehåller ytterligare ett oförglömligt barnporträtt. Eva Waldemarsson fick Kristianstads kommuns kulturpris 1985. Hon publicerade också bidrag i tidskrifterna Ord & Bild samt Perspektiv.

Eva Waldemarsson har fått en väg uppkallad efter sig i Rinkaby. Hon avled 1986 och är begravd på kyrkogården i Rinkaby, Skåne.

Här nedan är bilder på boken och de brevkort hon skrev till mig. Det var alltså 1984, hela 39 år sedan!




Inga kommentarer: