onsdag 27 juli 2016

Orsaka massmördarna stora problem

Månskensnatt i Övre Tväråselet. Foto: Astrid Nydahl
Man måste vara utrustad med mörka glasögon, öronproppar och andra skydd för att idag vara okunnig om vad som sker i Europa. Jag tror dessvärre att de okunniga är väldigt många. När man efter de senaste veckornas terrordåd får höra banaliteter som "det finns dårar överallt", inser man att okunnigheten trots allt är större än cynismen. Viljan att förstå är helt frånvarande. Förmågan att lära sig har aldrig funnits. På den tiden jag var en mycket ung kommunist uppmanade människor mig att flytta till Sibirien. Idag kallas jag reaktionär, islamofob och annat mindre smickrande. Lustigt nog får jag däremot inga resetips. Man kunde ju tänka sig att Sibirien-modellen kunde fungera idag med. 

Problemet är inte att det finns dårar. Problemet är att det finns organiserade, cyniska mördare som fostrats i en ideologi som förenar den banala parodin på helighet med ett väl utvecklat hat mot alla och allt som kan beskrivas som otro, hädelse, avvikelse och ovärdigt ett liv. Det har i sin tur utvecklats ur Koranen och Sharia. Hela den europeiska kontinenten skakas nu av jihadismens framflyttade positioner. Allt fler unga ansluter sig till den, villiga att med vilka vapen som helst angripa oss, inte med ord, utan med mord. 

Vilka är våra val då? Jag har alltid betraktat tystnaden som en förbrytelse i sig. Den som är tyst blir aldrig ett problem för förtryckarna och massmördarna. Och det är just problem - stora och många problem - vi måste orsaka dem.