lördag 23 juli 2016

Obildningen vid Bosarpasjön

Foto: Astrid Nydahl
Så här såg platsen ut i april. Bosarpasjön i Skåne. Nu i juli är den inbäddad i grönska. Vi satt där under lördagen och fikade. Små barn lekte i vattnet, det var ren och skär idyll. Om inte...

Jag betraktar människor och drar slutsatser. Två ord kom för mig hela tiden. Nivellering och förfall. Vad var det jag såg, om inte en samling mer eller mindre vuxna män och kvinnor som förstört sina kroppar med de mest vulgära och imbecilla tatueringar. Att män gör så är ingen akut nyhet. Men varför förstör kvinnor sina kroppar med denna dumhetskultur? Jag kan inte förstå det. Det handlar mest om människor i samma generation som mina barn. Armar och ben, ryggar och bröstkorgar, allt är tatuerat intill överdriftens överdrift. De ser helt enkelt för jävliga ut. Och när jag sen, till råga på allt, lyssnar till vad de säger, så blir det bara bekräftelser på att det är den maximala obildningen som styr deras liv.

Sådana dagar är jag inte ledsen över att livet tar slut. Jag kommer att lämna den här världen med ett leende.