måndag 8 oktober 2012

Måndag, ett steg närmare färdig bok



I fredags läste jag korrekturet en andra gång. Börjar tröttna på att läsa mina egna texter. Lät dem vila under lördagen, då två andra ögon tog sig an första halvan. I avsnittet om gängen, upploppen och det Enzensberger kallar för lågintensiva inbördeskrig upptäcktes några allvarliga fel, liksom i det som behandlar terrorcellerna i Black Countrys olika städer. Söndagen likadan: hennes ögon på korrekturet och sedan mina för att granska hennes anmärkningar.

Under måndagen går detta tredje korrektur i retur till den grafiske formgivaren. Sedan återstår bara för mig att pricka av slutkorrekturet mot gjorde tredje-korr och allt är färdigt att skickas till tryckeriet.

Det som återstår är ett komplett bokomslag. När jag har det lägger jag ut och visar er i bloggen. Tidtabellen har inte överskridits, tvärtom ser det ut som om boken ska kunna bli färdig för leverans strax före utsatt tid.

Utskicket kommer att göras så här:

1/ Sponsorernas exemplar kommer att skickas ut först.

2/ Dagen därpå skickas de förhandsbetalda köpexemplaren ut, både in- och utrikes.

3/ Sedan följer eventuella recensionsexemplar i Sverige. Har inte bestämt mig än. Men en rad danska medier och kollegor finns med på utskickslistan, liksom ett mycket litet antal svenska.

Här en liten text om skulpturen på bokens framsida:
"John McKenna and A4A art for architecture have produced many lifesize statues and portraits over the years in a variety of scales and media within budget and to project timelines. The left panel picture links to the Stourbridge glassblower statue in cast bronze.

"The triumphant stance of the glassblower aimed to celebrate the great history of hands glass blown items throughout the area of Stourbridge in the West Midlands. This work was commissioned by CENTRO for the Stourbridge Town railway station refurbishment. John McKenna produced the sculpture and Steve Field of Dudley Borough Public Art unit designed the railings and blocked paving layout around the scheme.
"This sculpture was originally made in GRP (glasfiber, min anm. TN) against the wishes of the sculptor McKenna but the client insisted on working to the budget. The GRP sculpture was produced but suffered minor vandalism almost immediately after installation. The client relented and acted on the Sculptors previous advice and the artwork was recasting lost wax bronze and positioned on a higher plinth. It is now considered an icon of the area and is appreciated by visitors to the train station as well as the adjacent town bus terminus.