måndag 20 december 2010

20 december 2010.

Foto: A. Nydahl, Tosteberga hamn.

Det är måndag, förstås. Och det är en intensiv vecka som börjar. Mitt barnbarn Rakel blir tonåring idag. Hon är mitt första barnbarn, äldst i skaran om tio.

Imorgon tar min dotter Catarina sin undersköterskeexamen.

På brevlådan hade jag i morse hängt årets julhälsning till brevbäraren, efter det tog jag en promenad till grannen med julblommor. En mjukstart på den fina och vilsamma julhelgen (nåja, från och med eftermiddagen den 27:e blir det full rulle i två dygn i huset).

Om fjorton dagar är vi inne på det nya året, då några av vännerna fyller sjuttio. En av dem blir 60, själv släpar jag efter och går bara in på det 59:e. I min krets finns det mest 65-åringar. En fyllde dock åttio i år och en annan blir sjuttio 2011. Man påminns ofta om förgängligheten, inte minst när man står vid barnbarnsgraven i Tollarp.

Dagens 13-åring Rakel, här i Wales, sommaren 2010.
Foto: A. Nydahl

Denna måndag ska jag glädja mig åt tonåringen! Och imorgon ska jag glädja mig åt sköterskan (som utifrån sin egen erfarenhet kommer att göra ett bra jobb i vården, hon som så länge och väl vårdade cancersjuke Alfons, ända fram till slutet).