onsdag 31 januari 2024

Smuts och annat vid maskinen i unga år

Foto: privat
 

1975, när bilden är tagen, skulle jag ge ut min andra lilla diktsamling. Debuten 1974 hette Smuts, titeln hade jag stulit från Strindbergs Lilla Katekes för underklassen. Den nya fick det banalare namnet Vardagar.

Vem var jag dessa år? Min äldste son Mikael föddes 1973. Min äldsta dotter Malin föddes 1975.    

Vi bodde på Nydala, en förort jag inbillade mig skulle vara bättre än Lindängen där vi först bildat familj. Det var rent självbedrägeri och snart nog flydde vi. Hamnade vid Marsvinsholms slott på Westregård där en gammal statarlänga byggts om till lägenheter. 


Där skrev jag min första prosabok, Fabrik, som kom 1976. Allt gick med rykande fart, vilket gjort att jag kommit att ångra mycket jag publicerat.


Som just denna "revolutionära" berättelse om fabriksarbetarliv. Den var redan då noll och intet värd.

För den intresserade finns resten av mina böcker här.

Att min kära vän Anne-Marie Berglund i dag skulle ha fyllt 72 år vill jag påminnas om. Läs mer om henne här.

1 kommentar:

Blogredaktör sa...

Hej Thomas
Har läst Dig under åren, men trodde att Du lagt pennan/tangentbordet på hyllan, men icke - bra.
Hamna hos Dig när jag sökte på "Diktonius" och din recension av Jörn Donners bok om "mästaren".
-från 2007