Foto: Astrid Nydahl |
"Nietzsches historieuppfattning slutar med hans egen tid, med hans samtid. När han talar om en framtid är den mycket diffus. Han ser en förfallslogik i all historia fram till nu, men därefter försvinner logiken. Då kommer krisen, som kräver val och beslut. Medan historien var mer eller mindre nödvändig, är ögonblicket fritt och öppet." Trond Berg Eriksen: Nietzsche och det moderna, i svensk översättning av Sten AnderssonÖgonblicket är fritt och öppet säger Berg Eriksen i sin bok. Jag tycker om den formuleringen. Å andra sidan är det väldigt frestande att hejda sig inför annat i Berg Eriksens bok, till exempel detta hos Spengler (hämtat ur Människan och tekniken, som jag tidigare skrivit om här):
"Tiden låter sig inte stoppas. Det finns ingen vis omvändelse, ingen klok besinning. Endast drömmare tänker sig en utväg. Optimism är feghet."Berg Eriksen ser i Spenglers text förbindelser med en syn på upplysningen som "en förlamande realism". Jaspers menade att Spengler inte förstår att "den nödvändighet han finner i historien är en produkt av hans egen stilisering och förenkling av händelsernas oöverskådliga mångfald." Spengler identifierar sig med ödet och försynen. Spengler hävdade också att Nietzsches profetiska varningar förvandlats "till en begeistring för själva undergången."
***
Idag är det märkesdagen för mitt barnbarn Alfons. Han dog i cancer den 2 mars 2007. Som på bilden - där han pysslar om sin lillasyster Vera - minns vi honom idag: