fredag 14 juni 2013

Bättre dagar - dagar som denna fredag

Det finns dagar som är bättre än andra. Visserligen är jag bjuden till en påg som är fullärd plåtslagare idag, hans studentfest ska vi förstås vara med på. Men när jag satt i ösregnet inne i centrum idag väntande på bussen blev jag bedrövad av att se dessa småtöser berusade redan på förmiddagen.

Nå, väl hemkommen kunde jag med fog säga att den här dagen är bättre än de flesta. I brevlådan låg Algerian Chronicles av Albert Camus, ännu en viktig samling översatt till engelska. Dessutom Jan Assmanns Monoteism och våldets språk och nya numret av tidskriften Glänta. Assmanns bok och Glänta är gåvor från min vän Anders W. i Finland. Och Lars Vilks bok ART som jag fick av honom när vi möttes över en god måltid, har jag lovat mig själv att skriva om inom kort. Därför låg den redan på skrivbordet.

Efter festen börjar läsningen. En vecka, minst, är räddad.

Dagens bästa mediala händelse är annars denna:
"Den indisk-brittiske författaren Salman Rushdie blir nästa års mottagare av det danska HC Andersen-priset på 500 000 danska kronor. Han kommer att ta emot priset vid en ceremoni i Odense i augusti 2014."
Ikväll sänder STV en dokumentär om Rushdie som lär ska utgå ifrån hans förnämliga memoar Joseph Anton. Klockan 20.00 i kanal två sänds den.