söndag 22 september 2024

Sara Danius och jag i Castelo de São Jorge

Sara Danius i Lissabon. Foto: Thomas Nydahl
 

Sara Danius (1962-2019), dotter till Anna Wahlgren (1942-2022). Med båda dessa kvinnor reste jag till Lissabon 1986. 
 
Det var en alldeles säregen resa som skilde sig rejält från mina Lissabonresor med Carlos Valente, Per Helge, Inger och Christer Carlsson, Anki Sehlstedt, Birgitta Löv Nydahl, Astrid Nydahl, Ditte Löv Nydahl och Lina Löv Nydahl.
 
Varför skilde den sig från alla de andra? För det första var Anna Wahlgren en nybliven vän som just gjort skrällsuccé med Barnaboken. Jag hade intervjuat henne för FiB/Kulturfront. När vi talade om att ta till Lissabon tillsammans ingrep dottern Sara som knackade på hemma i Tollarp för att se om jag var lämpligt resesällskap för hennes mamma.
 
Då bestämde sig Sara för att resa med. Så blev det! Sara och Anna tog in på ett litet familjehotell i Estoril, medan jag bodde i Lissabon. Vi träffades bara dagtid, med ett fantastiskt undantag.
 
Anna och jag fick en hel kväll och en halv natt på A Severa med bästa fadon, maten och drycken.
 
Men jag fick inte ta några bilder på Anna, där gick gränsen! Men två stycken tog jag på Sara, som då var gymnasist och höll på att skriva uppsats om Tranströmer.
 
Bilden här på Sara tog jag högst upp i Castelo de São Jorge, som ligger i stadsdelen Alfama.

Inga kommentarer: