måndag 27 juni 2022

Den 27 juni 2022. Sjuttio-årsdagen

Sjuttio-åringen vid Östersjön 24 juni 2022. Foto: Astrid Nydahl


Den 27 juni 2022

 

Till Per Helge med tacksamhet.

 

Vid sjuttio, när kriget pågår

har dysfagin och de nya sjukdomarna

blottlagt ett åldersskred i mig

och världen, som ett blödande sår

Musiken har tystnat, Anne-Marie är död

 

Vid sjuttio, när det jag redan

visste om cykliska folkmordsförlopp

uppenbarat fakta för mig

och Europa skriver om

sina villkor och förutsättningar

 

Vid sjuttio, när en allians är bättre

än den illusoriska friheten

Luftrummet över Östersjön

är sommarblått och detsamma

Ingenting i mina nattliga drömmar

störs av krigets krevader

 

Vid sjuttio, när kärleken finns kvar,

inte som en nödlösning utan

som själva förutsättningen

Barnbarnen får yrkesutbildningar,

generationslinjen står redo för påfyllning

 

Jag har också kvar Cioran och Kertész

Jag läser Zagajewski, Camus och bläddrar i

bokskogens blad

Havsbandet är min bästa plats

och tystnaden min enda barrikad

 



9 kommentarer:

Mats B-P sa...

Nattliga gratulationer Thomas, från Vreta Kloster!

hogrelius sa...

Stort Grattis till Dig!

elina sa...

Hjärtliga Gratulationer!

Frede sa...

Stort grattis, Thomas!

Anonym sa...

Stort grattis Thomas! John S.

Anonym sa...

Grattis käre Thomas!☀️💐😊

Anonym sa...

Önskar Marika med familj!🌸

Anders W sa...

Grattis käre Thomas!♥️🌹🍷🎶💐

Anonym sa...

Grattis käre Thomas!🌹