måndag 18 januari 2016

Ensamkommande gifta barn, Tjajkovskij och annat.

Hyde Park, december 2015. Foto: Astrid Nydahl
Jag ska göra i ordning ett sovrum inför säng-leverans. Vid såpatvättningen av en vägg glömmer jag bort att alla spikarna sitter kvar. Kör handen i och huden fastnar på spikhuvudet. Blodet rinner. Omplåstring och nya planer. Väggtvätten får vänta. Jag sätter mig istället med ekonomin inför pensionsutbetalningen. Jag gör i ordning en poesipresent till en kär vän. Utanför huset är det tyst och stilla. Fem fasantuppar lockas av brödet jag lagt ut. Njuter av att se dem men undrar var hönorna tagit vägen. Tyvärr är det många som slutar sina dagar under förbipasserande bilar. Modernitetens pris är högt, inte bara i det avseendet.

Jag läser om Tjajkovskij i en ny dansk bok. Förstår att hans homosexualitet gav honom problem, liksom de kvinnor som kom in i hans liv. Han föredrar ju mycket unga män, pojkar kunde man kalla dem, men äldre kvinnor står redo att betala hans utgifter mot att de får sola sig lite i hans musikaliska glans. Det är en märklig upplevelse att se hur en kompositörs - korta! - liv i så hög grad kunde präglas av erotikens uttryck och vägar. Jag har lyssnat till honom utan att veta något om hans läggning och aldrig för en sekund skänkt den en tanke.

På Dagens Ekos hemsida läser jag att allt fler "ensamkommande barn" är gifta med varandra. Det måste vara årets rubrik hittills. När jag surfar runt lite mer i ämnet inser jag att det inte är nytt, i Sverige finns det sedan tidigare sådana berättelser. Alla debattörer som förnekar kulturhistoriska och civilisatoriska faktorer bakom nyårsnattens upprörande händelser kunde ta sig en funderare på hur de ska hantera de gifta barnen. Jag har en otäck känsla av att också det fenomenet kommer att accepteras - vi "måste ju respektera andras kultur".

I Calais har myndigheterna nu börjat riva det svårt infekterade läger som kallas The Jungle. Kommer fransk vänster att protestera så som svensk vänster gjorde när lägerkvarteret i Malmö revs? Högst troligt att problemet inte försvinner med dagens rivning.

3 kommentarer:

Leonardo sa...

I Sverige kan nu gifta ensamkommande barn sammanbo trots att barnäktenskap är förbjudna enligt svensk lag. Detta får väl ses som en anpassning till den "nya" religionen.

Inre exil sa...

Inga sådana anpassningar är numera ägnade att förvåna. Så är det!

Marie sa...

Liselotte Tronders bör omedelbart entledigas! Dessutom bör hon lagföras eftersom hon kringgår svensk lagstiftning.