måndag 19 januari 2015

Om världsminoritetssituationen efter massakern

Morgon i Tväråselet, Norrland, januari 2015. Foto: Astrid Nydahl
”Jag lever i en frivilligt vald och accepterad minoritetssituation, jag skulle lika gärna kunna kalla den: världsminoritetssituation, och om jag ville ge en mer exakt definition av denna minoritetssituation skulle jag inte använda rasmässiga eller etniska begrepp och inte heller religiösa eller språkliga. Min accepterade minoritetssituation skulle jag definiera som en andlig livsform som har sin grund i den negativa erfarenheten.” (Imre Kertész, översättning av Ervin Rosenberg) 

Vill man lära sig av författarna som i den judiska traditionen ser tillbaka på pogromerna och massmorden kan man med fördel välja just Imre Kertész. Hans texter, oavsett när de är skrivna, kastar ett ljus över det skeende vi själva bevittnar just nu. Hur förhålla sig till mördarna? Hur förhålla sig till den senaste massakern?

Vid Storforsen, Norrland, januari 2015. Foto: Astrid Nydahl
Imre Kertész talar om ett accepterande av "minoritetssituationen". Han gör det därför att han vet att man kan befinna sig i minoritet oavsett vad. Det behöver, som han säger, inte definieras "rasmässigt" eller med "etniska begrepp och inte heller religiösa eller språkliga". I minoritet befinner man sig när man analyserat situationen och dragit lärdom av den. Kertész levde i en tydligt markerad minoritet i det kommunistiska Ungern. När landet befriades från Berlinmurens isolering lämnade han så småningom för Tyskland. Nu är han, gammal och sjuk, tillbaka i Ungern. 

Oavsett var han slagit sig ner, levt och arbetat, har han befunnit sig i minoritetssituationen. Därmed har han delat villkor med alla andra som definierar sig som en minoritet; de som frivilligt valt ensamheten, de som valt att avstå konsumism och popkultur, liksom de som av sociala eller andra skäl stötts ut ur en gemenskap de fötts in i, därför att de valt en kontroversiell väg i ett eller annat avseende. 

Storforsen. Foto: Astrid Nydahl
Men det som alltid skiljer sådana minoriteter från den judiska är att de första alltid kan väljas inom ramen för en anonymitet, medan de islamistiska mördarna alltid söker upp och dödar judarna, just för att de är - judar. Kertész kallar sitt val frivilligt, förvisso, och hans andliga livsform bygger på "den negativa erfarenheten", och därmed har han sagt att hans val har att göra med det judiska ödet. Ändå måste man komma ihåg att den islamistiska ideologin alltid har oss andra, oavsett vilket folk vi tillhör, som måltavlor, eftersom det som förenar oss är att vi är "kuffar", otrogna, orena och därmed betraktade som "fiender" till profeten.

Efter varje massaker är det viktigt att påminna sig själv och andra om detta.

***

Att veckans PEGIDA-demonstration förbjudits av polismyndigheten efter information från den tyska säkerhetstjänsten säger något viktigt om vad som nu pågår. Hot fungerar! Hot kan leda till det avsedda! Frågan är då om man ska böja sig för dessa hot eller betraktar polismyndigheten det som en akut fara för människoliv? Det senare är jag inte alls övertygad om. Om 25.000 människor i Dresden demonstrerar mot islamismen utgör de fortfarande en minoritet. Men de är så pass många att deras röster kanske ändå har inverkan på de människor som utgör majoriteten - och då kan ett förbud vara ett försök att stämma i bäcken. PEGIDAS eget uttalande är det lätt att instämma i:
"Det är ett allvarligt brott mot yttrande- och demonstrationsfriheten om det är möjligt för terrorister att omkullkasta våra grundlagsfäste rättigheter"
Jürgen Elsässer skriver på sin Facebook-sida (här i översättning av Sixten Andréasson): 
"Självklart kommer jag att tala på onsdag på Lepida i Leipzig. Det är hammaren: Efter konkreta mordhot från Islamiska Staten mot Pegida-chefen Lutz Bachman och hela hans org.-team har Pegida inställt demonstrationen i morgon måndag. I anslutning till detta har staden Dresden förbjudit alla demonstrationer i morgon måndag! Detta är ett djupt ingrepp i den resterande yttrandefriheten i detta land. Jag är chockerad – något sådant hade vi för ett par veckor inte ens kunnat uppleva i mardrömmar. Men vi får inte låta oss skrämmas. Först: Efter att det inte får demonstreras i Dresden betyder det: Kom alla på onsdag till Leipzig. Legida håller fast vid sin demo. Upptakt 18.30 på Augustusplatsen, 10 min till fots från Hbf. Visa att medborgarprotesten inte låter sig skrämmas."
"Den genom terror till inställande tvingade Pegida-demonstrationen visar på två saker:
  1. Den terrorvåg som började i Paris skall inte som några förnumstiga (Neunmalkluge, ordagrant nio gånger kloka) påstått stärka Pegida och liknande rörelser, utan ska skrämma Pegida och varje form av Islamkritik i Europa. Detta ligger i intresset hos såväl de radikala sunniterna som USA! Detta har jag redan behandlat i en särskild posting, riktat mot alltför enkla konspirationsteoretiker.

  2. Pegida kommer inte som desamma Neunmalkluge påstått att stödjas och befordras av staten, utan vid bästa tillfälle av staten lämnas fritt till terroristerna för avskjutning. Varför skyddas andra stora händelser och synagoger effektivt av staten – men inte demonstrationsrätten för åtminstone 40 000 medborgare? Staten viker för den islamistiska terrorn, det är sanningen.

    Självklart håller jag fast vid att hålla mitt tal på onsdag vid Legida.
    COMPACT har ”Mod till sanning” som vår devis! Vi står alltid på folkets sida. Det står fast!"


3 kommentarer:

Bodil Z sa...

En detalj: "Det är hammaren" är obegripligt på svenska i det här sammanhanget. Jag misstänker att det står "Das ist der Hammer" i originalet och det betyder ungefär: "Det är höjden" eller om man vill ha det mustigare "Nu går skam på torra land"…

Sixten Andréasson sa...

Tack! Förstod det inte alls. Roligt med Neunmalkluge - i ordboken förnumstiga. Amatör på tyska - är egentligen matematiker-fysiker.

Thomas Nydahl sa...

Bodil, tack för din korrigering.
Sixten, tack för din reaktion och din översättning.