Foto: Astrid Nydahl |
Alldeles runt hörnet efter dödsbud och begravning
trevade jag mig fram utan att veta vad jag skulle försöka läsa för att skingra
de allra svartaste tankarna. Jag började med facklitteratur, men hamnade så
småningom hos Joyce Carol Oates, eftersom jag har en del närmast
tegelstenstjocka romaner av henne som aldrig blev lästa när de kom på svenska.
På måfå tog jag Älskad, saknad – kanske beroende på att orden slog an en ton
inom mig, det var just så jag kände inför min döde son.
Så visade det sig att denna roman handlar om en mycket
grym död, ett mord. Den mördade är mamma till romanens två döttrar som får
sägas stå i berättelsens centrum. Som alltid bygger Oates sina berättelser på
ett raffinerat och dramatiskt sätt, vilket gör att man helst inte lägger
romanen ifrån sig. Kapitlen nafsar varandra i svansen.
Gwen Eaton har levt ett bra tag som änka, ensam i
huset med katten. Romanen öppnar med ett storslaget kapitel om hur hon firar
Mors dag, med döttrarna och andra familje- och släktmedlemmar. Det är en fest
av det krampaktiga slaget där man känner att fler än en helst hade rest sig och
åkt hem.
Sedan uppstår stora tystnaden. När de två döttrarna Nikki
och Clare ett par dagar senare inte lyckas få tag i henne kommer oron. Nikki
åker så småningom till moderns hus och finner henne där brutalt och grymt
mördad.
Denna övertygande skildring av hur våldet erövrar en
sömnig och annars så idyllisk villaomgivning visar snabbt hur bräckligt och
flyktigt allt det är som vi föreställer oss som stabilt och fast.
Över berättelsen bekantar vi oss på djupet med
journalisten Nikki som i sitt ensamliv också gärna tar för sig av sexualiteten
och därför hamnar i relationer som hon kanske borde avstått. Från den gifte
radioprataren till den vädjande, ensamme polismannen rör hon sig och den senare
hänger så intimt ihop med mordet på modern att Nikki till en början bara stöter
bort honom.
När det blir rättegång ställs allt på huvudet. De
anade men kunde ju inte veta att mördaren var en av dessa trasiga män som
modern tagit sig an. Hon hade, brutalt uttryckt, bjudit in honom att mörda
henne. Nikki våndas och hamnar till sist i den situation som kan peka fram mot
något annat. Och hon gör det i sällskap med polismannen som hon hela tiden
tilltalar med efternamnet Strabane.
Här är Joyce Carol Oates som allra bäst. Hon skildrar
övertygande människor i tragiska och bedrövliga situationer. Och jag som just
tagit farväl av min döde son känner igen nästan allt – de reaktioner som
systrarna uppvisar efter mordet på mamman kunde ha varit min egen. Och det de
säger och gör sinsemellan är som avtryck av allt – inte minst det dumma och
upprörda – som jag själv sagt. Döden skänker oss sannerligen inte mycket ro.
Och så är det väl för att vi alla vet att vi förr eller senare ska möta den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar