fredag 3 februari 2023

Eva B. Magnusson 1938-2022

Skärmdump
 

Eva B. Magnusson är död. Hon var en av två poeter som jag drog igång min förlagsverksamhet med 1991-92 (den andre var Arne Säll). 

Vi möttes i Sätaröd och Köpenhamn vid hennes debut, och sedan också på galan För Sarajevo i Kristianstad. Vi åt gott och drack vin, talade poesi och skrattade mycket. 

Vi kom att vara mångåriga vänner men tappade kontakten för ett tiotal år sedan.

Eva var en mycket fin poet och hon fortsatte ge ut böcker på andra förlag. Hennes erotiska ton i debutsamlingen var som ett skri efter en krossad relation. Jag minns henne med en av dessa dikter:


Älskar du mig gränslöst

frågar du mitt

i en smekning

och jag slutar andas

Du är på väg ifrån mig

älskade


Nu bleknar skratten

Omfamningarna allvaras

Vargkyssar

Vad du är vacker

älskade



Evas debutbok Ropet in, som jag utgav 1992, samt uppföljaren Den sovande flickan. Hälsningen fick jag i september 2022, tre månader innan hon dog i alzheimers. 



1995 gav jag ut denna, med originalomslag av Lars Lerin