tisdag 18 oktober 2016

Vägarna till hjärtat

Knopparp, Linderödsåsen. Foto: Astrid Nydahl
Det går en väg direkt från skogen till hjärtat. Samma väg förbinder havet och hjärtat.

Efter en alltför lång paus har jag vandrat båda dessa vägar nu. Varje gång sänker sig ett stort lugn i mig. Den dagliga ångesten viker och förflyktigas, också en dag som denna med tung, grå dimma.

På Linderödsåsen fick jag komma lite närmare mitt yngsta barnbarn, han är snart fyra månader gammal. Hans många leenden förbinder mig med honom. Det finns hos honom en egen väg till mitt hjärta. Han kommer till världen ovetande om allt som väntar. Tack och lov för det.

I Åhus idag avrundades fikastunden med ett besök i den lilla förbutiken där gubbarna sitter med kaffet och ljuger för varandra. Det är en mycket vänlig stämning där inne. De flesta kommer för att tippa och spela. Jag gick in för att köpa frimärken. Väl hemma igen förbereder jag resten av dagen.