torsdag 14 februari 2013

Torsdag, äntligen torsdag

Foto: Astrid Nydahl
Torsdagen har stått skriven som en lättnad i almanackan ett tag. Köpenhamn förstås, staden där jag har mina rötter och dit jag alltid kommer för att få syre, samtal och samvaro. Det blir en speciell torsdag, en mycket speciell torsdag. Väl hemkommen får jag berätta. På återseende i bloggen.

Foto: Astrid Nydahl

Hvor smiler fager den danske Kyst
og breder favne, naar solklar Bølge
og sommerskyer og Skib med Lyst
staar Sundet in i hinandens Følge
og Kronborg luder
ved Sjællands Port
mod hvide Skuder -
hvor lyst! Hvor stort!

Johannes V. Jensen

4 kommentarer:

Kenneth Karlsson sa...

Jag är avundsjuk!

Hanne H sa...

Hov! Du har mistet et ord:

Hvor smiler FAGER den danske kyst
- ellers passer versefødderne jo heller ikke ...

Jeg er meget spændt på at høre om jeres tur til DK. Ville rigtig gerne være med..


Anonym sa...

Kors i Herrans Jösse Namn är väl detta Köpenhamn?

Inre exil sa...

Tack Kenneth. Tack Hanne för rättelsen. Just hemkomna. Trötta men lyckliga efter gårdagens sittning med Vilks och det danska gänget. Skriver imorgon. Nu fredag och villa.