onsdag 13 februari 2013

Lars Vilks och Botho Strauss

Foto: Astrid Nydahl
I den redan ökända Publicistklubbs-debatten hävdade den folkkära och numera lika ökända författarinnan Katarina Mazetti att Lars Hedegaard förmodligen "iscensatt" attentatet mot sig själv. Förutom att skämmas borde hon förstås be om ursäkt. Lars Vilks säger det bättre än jag. Läs därför hans text.

Uppdatering: här ger Lars Hedegaard och Ingrid Carlqvist svar på tal!

Världen är en vriden dåre. Dåren är världens vridning. Och ändå sitter man och stirrar in i en spegel som bara visar - en själv. Jag tror ändå att varje dag sjunker ner i natten för att stiga upp till en ny. Jag somnar med den insikten och suckar tungt med sänglampans försvunna sken. Men jag vill också låta er onsdagsfundera över dessa ord av Botho Strauss ur Kopistens misstag:
"Jag kan inte samtidigt leva mitt liv inom en bestämd kultur och beräkna dess objektiva nedgång. Men andra ord: endast det man älskar går under. Allt annat förstår att utveckla sig desto kraftigare."
Är det så? Det kan ingen veta. Men man väntar på svar.


2 kommentarer:

elina sa...

Folkkär? För vilket folk? Hennes namn är nu mera skällsord. Eller var det utropstecken för dumhet?

Inre exil sa...

Elina, det var ironiskt menat!