Foto: Astrid Nydahl |
Om man bor "ingenstans", då
bor man i Polen. Om man ska tro Kazimierz Brandys förhåller
det sig så. Det första jag läste av honom var de två volymerna Månaderna.
Dagbok 1980-81 och 1982-84. Här gick det att göra en djupdykning i det
Polen som skälvde av uppror, organisering och statlig repression. Inte sedan
jag läste Ludvik Vaculiks Tjeckisk drömbok hade
jag tyckt mig komma så nära vardagen i detta slags diktatur. Jag ville ha mer.
Och det fick jag med I Polen, dvs ingenstans (1977,
Panter/Norstedts 1979 i översättning av Mira Teeman) hittad på antikvariat den
7 mars 1986, samma år som Tjernobyl exploderade och mitt sjätte barn, Tobbe, föddes.
Det var ett märkligt år som för alltid skulle ristas in i mitt medvetande. Den
offentliga lögnens mest perversa sidor manifesterades med Tjernobyl, men skulle
också visa sig bli en vändpunkt, där Gorbatjov kunde tvinga fram en helt ny syn
på sovjetstaten.
I Polen, dvs ingenstans handlar om en polsk teaterman som på besök i Västeuropa får ett frågeformulär att besvara. Han läser in svaren på band. Hela boken är hans monolog, eftertänksam, klurig, svart humoristisk, vass och genomskådande. I ett skede konfronteras han med sin egen ovilja att revoltera mot diktaturen och han frågar sig hur han kunnat tiga. Svaret är förkrossande:
I Polen, dvs ingenstans handlar om en polsk teaterman som på besök i Västeuropa får ett frågeformulär att besvara. Han läser in svaren på band. Hela boken är hans monolog, eftertänksam, klurig, svart humoristisk, vass och genomskådande. I ett skede konfronteras han med sin egen ovilja att revoltera mot diktaturen och han frågar sig hur han kunnat tiga. Svaret är förkrossande:
"Därför att jag kom till övertygelsen att Historien har rätt. Det som jag dittills tänkt och gjort började förlora sin vikt. Som om jag höll på att försvinna i den väldiga, växande skuggan av den osynliga koloss som kallades förändringens dialektik(...) Detta att allting är förklarat blockerar möjlighet till utveckling, tankesystemet förstenas i egna svar, en sorts självmord genom trygghet. I en förklarad värld, med ett förklarat jag, tystnar människan mitt i den förklarade sanningen."
Återigen ställs jag inför frågan hur det
är möjligt för en skapande och tänkande människa att leva i en diktatur där
alla svaren redan är givna. Hur? "Man populariserade kulturen och iklädde
den en korsett av styv doktrin, gjuten i ett stycke. Jag såg ingen anledning att
begråta exproprierade industrimän och jordägare, men samtidigt nåddes jag av
meddelanden om brutal behandling av de bönder vilka motsatte sig bildandet av
jordbrukskooperativen. Ett sådant tillstånd av mental klyvning framkallar
symptom som liknar klinisk depression". Så alltså: man lever i sin
klyvnad, i en tystnad som blir en inre övertygelse. Brandys frågar sig själv
hur en intelligent människa kan utöva sitt yrke i "folkdemokratin"
Polen. Det blir nästan omöjligt, eftersom han alltid stöter på "en
politiskt-administrativ struktur. Är han till exempel historielärare måste han
hålla sig till den officiella tolkningen av händelserna och förtiga fakta om
landets nyare historia." Det är ju inte fakta eller sanning han ska
presentera. Det vore ett brott mot yrkeshedern. Han lever i ett samhälle där
Partiet fastställer vad som är fakta och sanning. Hör och häpna: "Att tala
osanning är en helig princip". Här upphöjdes Orwells ord till lag: svart
är vitt, mörker är ljus... etc. Man lever upp till halsen i
"pseudoinformationer som bara tjänade till att förtiga verkliga fakta”.
2 kommentarer:
Som i Sverige idag...?
Nötskalet Sverige:
Ståupparna låter som nationalekonomer och statsvetare medan våra kära kriminologer närmast påminner om ståuppare.
Skicka en kommentar