Foto: Astrid Nydahl |
Ur
Fernando Pessoas Orons bok, som
alltid är ett slags vägledare och vän i vardagen för mig:
”Det
själsliga tillstånd som jag för närvarande befinner mig i har en orsak: runt
omkring mig håller allt på att upplösas och falla sönder (…) Lägg dock märke
till att jag inte tror att denna förändring nödvändigtvis kommer att medföra en
försämring, nej tvärtom. Men det handlar i alla fall om en förändring, och för
mig är varje förändring, varje övergång från en sak till en annan ett slags
partiell död. Det är någonting som dör inom oss, och sorgen över det som dör
och försvinner lämnar inte vår själ oberörd.”
Jag
tror att detta sönderfall, oavsett vad det leder till, alltid är ett slags
psykisk kris. Varje minut av min vakna tid grubblar jag nu på detta. Jag
funderar på vad innebörden av denna sorg, utlöst av det som dör inom mig, är på
lite längre sikt. Ges det en lättnad längre fram om förändringen i sig innebär
ljus i mörkret?
”För
att kunna skapa har jag förstört mig själv.”
Efter
drygt trettio år som författare har detta ofta slagit mig, hur skapandet
förutsätter någonting annat än det småborgerliga livet. Att inte ha en
regelbunden, anständig inkomst är i det perspektivet det minsta problemet. På ett annat ställe i Orons bok säger Pessoa: "Det är mycket länge sedan jag var
jag". Kanske kunde man säga att den förstörelse av
grundförutsättningarna som skapandet innebär också för alltid utplånar
individens möjlighet att verkligen känna igen sitt eget jag, att känna igen sig
själv. Varför skulle det vara så? Pessoa:
"Att
skriva är för mig att förakta mig själv, men jag kan ändå inte låta bli att
skriva. Det är som en drog som jag känner vämjelse inför men ändå tar, en last
som jag avskyr men ändå lever med".
Att avgifta den skrivande människan
är lika omöjligt som att ta ner månen till den man älskar. Allt annat får
prövas, också det Pessoa kallar att förlora sig själv, eftersom skrivandet,
bokstav för bokstav, ord för ord, är en förlust. Fernando Pessoa är en sträng
man. Att läsa honom är en självklarhet för varje författare som inte förälskat
sig i sin egen spegelbild.
”Att
leva tillsammans med andra människor är för mig en plåga. Jag har de andra
inuti mig. Till och med när jag befinner mig långt borta från dem tvingas jag
leva med dem. Även när jag är ensam omges jag av människomassor. Jag har
ingenstans att fly, såvida jag inte flyr från mig själv.”
Flykten
finns stämplad i min panna. Så länge jag kan minnas har jag flytt, från den ena
omständigheten till den andra, från den ena platsen till den andra. Flykten kan
i bästa fall beskrivas som en vilja till förändring, i sämsta fall som ett sätt
att slippa konfronteras med vantrivselns egentliga orsaker. Är det från mig själv jag flyr?
”Man
borde göra tillvaron monoton för att den inte skall bli monoton. Man borde göra
vardagen så lugn och händelsefattig att även den minsta lilla sak blir en förströelse
(…) Monotonin, dagarnas grå likformighet, den obefintliga skillnaden mellan
idag och igår…” Återigen, den urgamla tanken att rutin och monotoni är livets
grundförutsättning. Det är vår tid och vår (brist på) kultur och den ständigt
närvarande konsumismen som driver oss bort från detta enkla faktum.
”På
dagen är jag ingenting, på natten är jag jag.” Kunde jag bara tillägga att
dagen är min plåga och natten min frihet? Det är när de andra människorna
sover, när de vilar från sin ständiga konsumtion, sitt buller och nöjesliv, som
jag finner det drägligt att leva.
”Jag
är handlingsförlamad – det är som om jag sov och som om mina egna gester, mina
ord och mina invanda handlingar bara vore en perifer andhämtning, den rytmiska
instinkten i en organism vilken som helst.”
Handlingsförlamningen
är det första större beviset på att depressionen är i antågande. Att lyssna
till den signalen är att göra sig själv medveten om det som väntar och att
ställa till rätta det som behövs för att det ska fungera ändå, i viloläget och
i frånvaron.
”Jag vill inte längre konfronteras med dessa
ansikten, dessa vanor och dessa dagar. Jag vill vila och vara en annan, befriad
från min drift att förställa mig.”
Förställningen
är den plågsammaste av alla handlingar. Den är både fysisk och mental. Leendet!
Lågmäldhetens anpassning! Varje gång jag läser Fernando Pessoa tänker jag på
alla hans heteronymer och den livslånga striden mot förställningen. Lyckas man
se sig själv i spegeln en enda gång, övertygande?
”Jag
själv, som kvävs där jag är och därför att jag är, var skulle jag kunna andas
lättare när det sjuka finns i mina egna lungor och inte i tingen som omger
mig?”
Det
är spiken han driver in, Pessoa. Sakta och mycket medvetet samlar jag mig att
förstå och acceptera det han säger. Då är vi där igen: i flykten från sig själv
blir man alltid upphunnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar