onsdag 27 augusti 2014

Chockerande rapport om brittisk sexhandel

”Också vi som i många år varnade för att det handlades med unga flickor som sexslavar i engelska landsortsstäder blev chockade igår när omfattningen av denna brottslighet avslöjades.”


Så inleder Sue Reid sin tisdagsartikel i Daily Mail. Reid vet vad hon pratat om, men hon har ändå blivit misstrodd och hånad.
”Den brutala gatu-groomingen och de sexuella övergreppen pågick i sexton år. En flicka som citeras i rapporten säger att hon betraktade ”gängvåldtäkter som en alldaglig del av uppväxten.”
För många år sedan började Reid undersöka saken för Mail. "Till en början anklagades jag för att ha hittat på alltsammans" säger hon. ”Jag stämplades också som rasist”, skriver Reid.
Varför blev det så? Reids eget svar: 
”Jag hade vågat mig på att avslöja obekväma sanningar om detta motbjudande beteende; de flesta av flickorna var vita eller av ”blandras”, medan allt för många av förövarna tillhörde landets sydasiatiska folkgrupper.”
Reids version blev bekräftad av författaren till rapporten, professor Alexis Jay som säger att majoriteten av förövarna är pakistanska män.



The Independents Paul Peachey skriver:
“Det skräckinjagande priset för misslyckandet med att ta itu med de omfattande sexförbrytelserna avslöjades i en förödande rapport som i detalj visar hur förövarna utnyttjade 1.400 barn från en enda stad under 16 år."
Staden som rapporten talar om heter Rotherham. Peachy igen:
”Rapporten hävdar att kommunpersonalen var rädda att anklagas för rasism om de lyfte fram problemet, i en stad där cirka 8 procent av en befolkning på 260.000 kom från svarta och andra etniska minoritetsgrupper.”
Sue Reid igen:
”I dagens moderna, politiskt korrekta Storbritannien är polis, förtroendevalda och socialtjänstemän livrädda för att bli anklagade för rasism om de uppmärksammar brottslighet utförd av etniska minoriteter. Istället anklagar de flickorna för att vara omöjliga att styra, och villiga att gå med på sex med äldre män (…) Inte ens det faktum att grooming-gänget kallar flickorna för white trash bidrar till att man slår larm. För fyra år sedan hävdade en hemlig polisrapport att det verkligen fanns ett problem med sexuellt utnyttjande av flickor utfört av gäng från South Yorkshire. ’Det finns ett problem med nätverk av muslimska förövare både lokalt och på riksnivå', hävdade rapporten, som läcktes till Daily Mail och andra tidningar.”
Reid berättar om en av de unga flickorna som framträdde i ITV i måndags, och hon sa:
”Myndigheterna visste hur gammal jag var. De kände till min förövare och att han kunde utgöra en fara också för andra barn. Men de gjorde ingenting. Jag tycker att myndighetspersonerna ska få samma straff som männen som gjorde detta mot mig.”
Beröringsskräcken inför vem förövarna är, tycks vara omfattande och spridd i hela landet. Reid skriver att en viktig organisation i Leeds, Coalition For The Removal Of Pimping, vägrar avslöja vilka männen är. Också en organisation som grundats i Rotherham för att stå på flickornas sida, vägrar tala om det som Reid kallar ”the racial make-up of the sex gangs”. Ett yttrande från en av de grovt missbrukade flickorna får avsluta denna text. Hon säger så här:
”Ena minuten lekte jag med dockor, nästa var jag en sexslav.”
Detta pågår i Storbritannien. Är det någon som på allvar tror att detta skulle utgöra ett undantag i dagens Europa? Jag gör det inte. Och eftersom det är första gången jag berör ämnet här i bloggen vill jag gärna ha sagt att jag läst om olika grooming-kretsar i Storbritannien, i snart sex år, chockerats och upprörts men nöjt mig med att ha kunskapen själv (och förvisso har jag också berört ämnet i min bok Black Country). Jag tror inte att man kan och bör tiga. Man bör ta varje tillfälle att berätta om det. Lösenorden idag är: Rotherham, grooming, sexslavar och "rädd för rasistanklagelser".

Här finns basfakta om rapporten. Här kan man ladda ner och läsa rapporten i sin helhet.