söndag 30 juni 2024

Nu på Facebook


 Följ mig gärna på Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=61558605778440

Nya inlägget:

Nya omslags- och vinjettbilderna. Den lilla visar mig med grannen och gode vännen Gunnar på Byholmsvägen. En sista bild och påminnelse om vad som gått förlorat.
 
Den andra bilden är ett av mina två möten med den israeliske författaren Yoram Kaniuk i Tel Aviv. Han var helt unik i den judiska litteraturen och i Israel.
 
Vi satt i restaurangen på Beit HaSofer (Författarnas hus) i Tel Aviv. Jag träffade honom några år senare igen. Han är nog den israel som gjort starkast intryck på mig. Fullständigt befriad från nationella klichéer, frispråkig och med en tung livserfarenhet som han inte bara förmedlade utan också drog ovanliga och kloka slutsatser av. Att han var en lysande författare behöver jag knappast tillägga. 
 
I förra veckan (juni 2013) tog cancern honom. Anita Goldman skrev ett fint porträtt av honom i Expressen:
 
"En av hans sista vitt omtalade offentliga handlingar inträffade endast två år innan hans död, då vann han den juridiska kamp han startat för att bli befriad från den judiska religionen, genom att få ändra religionstillhörigheten i sitt identitetskort från "judisk" till "ingen religion". Han hade under många år varit upprörd över det ökande religiösa inflytandet över israelisk politik och samhälle och var extra känslig eftersom han var gift med en ickejudisk kvinna och hans barnbarn därför hade registrerats som utan religion. Utslaget blev en konstitutionell milstolpe i Israel, där distinktionerna mellan nationalitet, etnicitet och religion har oerhörda politiska implikationer."

Inga kommentarer: