torsdag 30 juni 2016

Självmordsbombaren - några tankar

När nu de turkiska myndigheterna släpper några bilder från den angripna flygplatsens kameror slår det mig genast att jag känner igen den mannen. Nej, inte som person utan som typ. Jag ser många sådana unga män i min stad varje gång jag är där. De hänger inne i gallerian eller runt gågatorna. Här går de under den gemensamma kliché-benämningen "ensamkommande". De är unga män från Afghanistan. Det är med största sannolikhet också terroristen på bilden. Hans ansiktsdrag, hållning och klädsel är identiska med våra lokala gossars.

Frågan jag ställer mig är varför de ansluter sig till IS, och varför de väljer att dö samtidigt som de tar så många andra människor med sig i döden. Islamismens dödskult är förvisso bekant, men den räcker inte som förklaring. Inte för mig. Jag hoppas att någon i framtiden misslyckas med sitt attentat och kan gripas. Först då skulle man kunna börja ställa frågorna. Förmodligen skulle man inte få några svar.

Uppdatering 21:20

Parallellt med torsdagens gripanden har turkiska myndigheter uppgett att de tre männen som utförde självmordsdådet på Atatürkflygplatsen var från Ryssland, Uzbekistan och Kirgizistan. Enligt CNN:s källa hade de tagit sig till Istanbul från IS-fästet Raqqa i Syrien.