måndag 12 oktober 2015

Hur skydda sig?

Foto: Astrid Nydahl
Hur bevara sitt förstånd i dårskapens tid? Jag vet ännu inte hur det ska gå till, men har de senaste dagarna fått flera berättelser av andra människor. Första steget måste bli att stänga av alla kanaler som innehåller orden som driver oss mot avgrunden. Nej, inte orden. Utan ordens innebörder.

Jag tog i natt första steget mot något annat: två volymer Spinoza är beställda.

Samtalen i Malmö i lördags fick en symbolisk tyngd. Man lyssnar när någon berättar utifrån egen livshistoria. Jag lyssnar. Och jag drar slutsatser, igen och igen.

Den här veckan ska jag försöka avsluta allt arbete med Malmö-boken så att den kan gå i tryck. Men först ska jag i verklig måndags-anda ta några djupa andetag och sedan försöka få knälederna, också den konstgjorda, att lossna från sina nattliga stelheter.