tisdag 8 december 2015

Människoströmmen till Skåne: Vår bro är oss en väldig sorg

Grundtvig vakar över oss i Köpenhamn. Foto: Astrid Nydahl
Svensk regeringspolitik är inte bara en berg-och-dal-bana, den är också fullkomligt oförutsägbar från ena dagen till den andra. Här hos oss i Skåne kanske det syns bättre än på andra platser i landet. Inför en kommande utlandsresa har vi oroat oss mycket för möjligheterna att över Öresundsbron komma till Kastrup. Jag har familjemedlemmar som arbetar på den danska sidan och därmed fått lite personlig information om hur det ser ut på de Öresundståg som lika gärna kunde ha kallats Kabulexpressen. 

Vi bestämde oss för en radikal lösning. Till Köpenhamn tar vi oss en dag i förväg och sover över alldeles vid Hovedbanegården, och så tar vi därifrån taxi ut till Kastrup. Så långt var allt frid och fröjd. Då kom nästa regeringsbeslut. Samma dag vi reser införs passkontroller till tågperrongen från Kastrup. Det lär vi erfara när vi anländer tillbaka på Kastrup. 

Den danska motsvarigheten till vårt tågföretag, DSB, ska sköta den heter det i pressen. Men DSB slår ifrån sig. De har varken personal eller kunskap till det. Och dessutom har regeringen beslutat om straffansvar för tågföretagen. Om en afghansk man utan pass lyckas ta sig med tåget över Öresund är det alltså Skånetrafiken eller danska DSB som får böta, höga belopp dessutom. Danmarks Radio skriver:
DSB langer i et høringssvar kraftigt ud efter et nyt lovforslag, som Folketinget førstebehandler i dag.
Lovforslaget lægger op til, at integrationsministeren kan pålægge transportfirmaer opgaven med at kontrollere rejselegitimation hos de personer, der rejser ind i Danmark fra et andet Schengen-land i et tilfælde, hvor Danmark vælger at indføre midlertidig grænsekontrol.
Men udsigten til den form for regler falder ikke i god jord hos DSB.
"DSB ser sig derfor ikke i stand til at løfte denne opgave, som tilmed sker under strafansvar", skriver DSB i høringssvaret.
Så här groteskt har det blivit. Men möjligheten att stänga bron helt periodvis drog man tillbaka, det blev för radikalt och besvärligt när först lagrådet och sedan moderaterna protesterade. Aftonbladet kommenterar:
De politiska turerna kring Öresundsbron och id-kontroller har blivit löjeväckande. 
Öresundsbron som vi varit tacksamma och glada för har sedan i somras allt mer kommit att symbolisera den extrema vågen av unga, muslimska män från Asien, Afrika och arabvärlden. Regeringen i Stockholm har i armkrok med Merkel lovsjungit människoströmmen. Det klarar vi. Det fixar vi. Men plötsligt fastnade lovsången i deras strupar och det lades in full back. Så här hade det inte "slutat" (nej, detta är förstås bara början) om också Sverige fört en någorlunda rimlig och ansvarstagande politik. 

Alla förföljda, fattiga eller olyckliga människor på jorden kan inte bo i Malmö, nej inte ens i hela konungariket. Så länge jorden är rund låter det sig inte göras. Det beror inte på att vi skulle vara en samling ogina varelser eller att Sverige är ett fattigt land (herregud, hur många har inte redan sökt och fått lyckan och fritt boende hos oss genom åren?) utan det beror på att vårt samhälle är uppbyggt för en befintlig befolkning, socialt, kulturellt, geografiskt etc. Kommunerna går nu på knäna. Skolorna har varken lokaler eller personal till alla de nya barnen. Sjukhusköerna växer. Psykiatrin knakar i fogarna. Tomter till moskébyggen finns det inte hur stor tolerans som helst inför. Etniska enklaver har vi så det både räcker och blir över. Bostäder finns det inga, framför allt inte till unga svenskar som vill lämna föräldrahemmet. Jobben är slut. 

Ingen instans klarar detta, och det förstod regeringen till slut. Det sipprade in lite syre under ostkupan. Men de förstod det alldeles för sent och därmed kunde de inte agera med förnuft. Paniken ökar för varje dag. Om vi kommer iväg på vår resa är förstås ett mycket litet problem som egentligen bara angår oss själva. De drygt 15.000 människor som jobbpendlar varje dag över bron har ett mycket större problem. Och störst problem av alla har Malmö, Skåne och resten av Sverige som förväntas ha bostäder och försörjning åt alla som tagit Kabulexpressen hit. 

Men det irriterar mig omåttligt att vår bro plötsligt blivit ett hinder för vanligt vardagsliv i Öresundsregionen.