Inför
ännu en bok om förintelsen ställer jag mig frågan, om man orkar med
fler berättelser om deportationer av miljontals människor, gaskammare,
selekteringar, och likhögar. I samma ögonblick jag ställer frågan blir
jag varse att man kan närma sig vittneslitteraturen på två sätt:
antingen ser man den som en stor, kollektiv samling berättelser där det
mesta, om inte allt, redan är sagt, eller så ser man varje bok som en
unik, individuell berättelse i egen rätt.
Jag väljer
den senare strategin för att alls orka ta till mig Shlomo Venezias
vittnesbörd om den påtvingade tjänst i ett sonderkommando, som han och
andra judar utsågs till, och som därmed gjorde dem till sitt eget folks
bödlar och nazisternas medbrottslingar.
Denna sista
aspekt är naturligtvis den viktigaste, och det sägs att Shlomo Venezia
är den förste som utförligt berättar utifrån denna erfarenhet. Så trots
att hans berättelse i mångt och mycket är densamma som de tusentals
volymer vi redan sett publiceras, har den i sonderkommando-erfarenheten
något unikt att tillföra.
Detta vittnesmål bygger på
samtal som Béatrice Prasquier tillsammans med historikern Marcello
Pezzetti haft med Shlomo Venezia, i Rom under april och maj 2006.
Venezia, född 1923, tillhörde den italiensk-judiska kolonin i Grekland,
och han deporterades när nazisterna ockuperat landet, hamnade i
Auschwitz-Birkenau och tvingades till ett sonderkommando.
Vad
var då ett sonderkommando? Det var helt enkelt ett specialkommande,
bestående av de arbetare av judisk härkomst som tjänstgjorde i
krematorierna. De fick göra nazisternas smutsiga jobb men hamnade i de
flesta fall själv i krematorieugnarna. Jag kan tänka mig att glömskan,
skammen och döden själv gjort sådana vittnesmål sällsynta, men här har
vi ett utförligt nedtecknat och översatt.
Som sådant är
det naturligtvis ovärderligt, även om det i själva grundberättelsen
inte tillför något avgörande nytt till den befintliga kunskapen om
förintelsens dagliga rutiner och vidrigheter. Venezia berättar både
sakligt och detaljerat. Han besvarar alla Prasquiers frågor artigt och
väjer inte ens för sådant som ställer honom själv i mindre smickrande
ljus. Intressantast i boken blir naturligtvis berättelsen om upproret i
sonderkommandot, då man försöker återskapa sin egen mänsklighet i
revolt mot SS-trupperna.
När berättelsen går mot sitt
slut och Venezia får frågan vad hans erfarenhet betytt och betyder för
honom idag svarar han att det är själva livet som förstörts inom honom:
"Allt för mig tillbaka till lägren. Vad jag än gör, vad jag än ser
kommer jag alltid tillbaka till samma plats (…) Man lämnar egentligen
aldrig krematoriet."
När jag läser de orden ser jag,
än en gång, att Hitlers offer inte bara var de miljoner man hann döda.
Också de som överlevde är offer, deras livs slogs i spillror och deras
helvete orsakar dem än idag stora lidanden. Det är en viktig slutsats
som rör alla totalitära och diktatoriska system, oavsett vad de kallar
sig.
Foto: A. Nydahl
Jeg har med en kollega fulgt ankesagen mod den JP-Politiken-terrordømte svenske statsborger, Munir Awad, og skrevet en artikel i torsdagens nummer af Dispatch International om oplevelsen. To af dagene havde et pikant indslag, når man tænker på at appelsagen blandt andet hviler på et nyt vidne, der har vidnet at Awad ikke er en radikal muslim. Det var åbenbart, at Awad og de rettroende tilhørere kendte hinanden:
Förutom domarna, nämndemännen, åklagaren, tolkar och ett tiotal poliser finns bara tre åhörare – muslimska män med långa skägg……Under tisdagens lunchpaus gick Munir Awads försvarsadvokat fram till dem och sa att de skadade hans klients sak och bad dem gå. Muslimerna lämnade då domstolen och körde därifrån i en grå, svenskregistrerad Ford. (Planerade halshugga journalister, Dispatch International, ikke online)
Landsdommer Ejler Bruun tillod samtlige
gange, man kom ind og ud af retssalen, af de tre salafisttyper
demonstrativt blev siddende når samtlige 30 andre i salen måtte rejste
sig. Det bliver til nogle gange, når der er pause hver time. Til sidst
forlod de retten i en grå Ford Focus indregistreret i den 55-årige
Ramadan A.’s navn. Han bor i Gøteborg. Dommen falder fredag og
strafudmålingen mandag.
(Helt aktuelt har Sverige to somaliske svenskere arresterede for terror i New York. Sverige har været eksportør af muslimsk terror siden 1970′erne, og ikke lader det til at blive mindre i fremtiden med en muslimsk befolkning, der er godt på vej mod millionen. Der er brug for danske og norske politikere, der protesterer højlydt over hvad Riksdagen gør ved Sverige og sit nærområde i Norden. Spill-over kriminalitet fra Sverige er allerede over acceptable højder, og endestationen hedder grænsekontrol mod Sverige, sådan staves skriften på væggen. Langt ude? Vent 15-20 år.)
(Helt aktuelt har Sverige to somaliske svenskere arresterede for terror i New York. Sverige har været eksportør af muslimsk terror siden 1970′erne, og ikke lader det til at blive mindre i fremtiden med en muslimsk befolkning, der er godt på vej mod millionen. Der er brug for danske og norske politikere, der protesterer højlydt over hvad Riksdagen gør ved Sverige og sit nærområde i Norden. Spill-over kriminalitet fra Sverige er allerede over acceptable højder, og endestationen hedder grænsekontrol mod Sverige, sådan staves skriften på væggen. Langt ude? Vent 15-20 år.)